Friday, May 2, 2014

IBNU SABIL....

3/5/14
3/5/14....IBNU SABIL..
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 
CUIT-CUIT UST KAY (Sabtu, 3 Rejab 1435H)
Ibnu Sabil
Rangkai kata Ibnu sabil terdiri dari dua lafaz, iaitu lafaz ibnu dan lafaz sabil. Lafaz ibnu mempunyai makna anak, dan lafaz sabil mempunyai makna jalan. Secara etimologi, Ibnu sabil mempunyai makna orang berjalan atau orang yang berpergian atau juga musafir.
Adapun secara terminologi Ibnu sabil mempunyai makna orang yang dalam perjalanan, dinamakan juga orang yang sedang safar.
PENCERAHAN :
Dalam kitab Fathul Muin dinyatakan bahawa; Ibnu sabil adalah musafir yang melewati negara lain atau orang yang bermaksud mengadakan perjalanan yang diperbolehkan seperti untuk menuntut ilmu. Dalam kitab Fathu al-Wahab pula, disebutkan; Ibnu sabil adalah orang yang bermaksud mengadakan perjalanan atau musafir yang melewati negara pengeluar zakat dan dia sangat memerlukannya serta tidak untuk kemaksiatan.
Tugasan sebagai seorang da'ie menuntut untuk seseorang itu bermusafir. Demi untuk melihat perjuangan Islam itu terus subur dan berjaya. Sabda Nabi Muhammad SAW berkenaan kesulitan yang akan dihadapi bagi mereka yang musafir ;
"Bermusafir itu merupakan sebahagian daripada azab (kesulitan)." (HR : Al-Bukhari dan Muslim)
Ust Kay ingin mengambil kesempatan disini untuk berkongsi dengan kawan-kawan tentang perbahasan ringkas tentang musafir. Hanya tinggal beberapa jam sahaja lagi Ust Kay akan bermusafir terbang ke negeri Sabah dibawah bayu. Doakan supaya selamat dan juga thabat dalam memperjuangkan dakwah Islamiah ini dan akan kembali untuk berkongsi permata dan mutiara yang diperolehi dari di sini nanti. Insya Allah !
Sayangnya Allah kepada kita... diberi hadiah yang berupa beberapa keringanan (rukhsah) yang telah disyariatkan oleh Islam bagi mereka yang bermusafir. Begitu indahnya Islam kerana memahami keadaan dan situasi penganutnya, Subhanallah ! Antaranya ialah;
1. Solat Qasar iaitu memendekkan solat fardu 4 rakaat menjadi 2 rakaat sahaja.
2. Solat Jamak iaitu menggabungkan anta ra 2 solat fardu dan mendirikannya dalam satu waktu sahaja. Sebagai contoh solat fardu Zohor digabungkan dengan solat fardu Asar dan dilaksanakan dalam waktu Zohor sahaja.
3. Harus membuka puasa di bulan Ramadan. (Ulama' mengingatkan bahawa syarat untuk berbuka puasa bagi mereka yang bermusafir ialah musafir itu mestilah keluar sebelum terbit fajar. Sekiranya selepas terbit fajar, maka hukumnya tetap wajib berpuasa)
4. Harus menyapu di atas khuf (stokin kulit) ketika berwuduk selama 3 hari dan 3 malam berturut-turut.
5. Harus solat sunat di atas kenderaan. Kiblat bagi jenis solat ini ialah arah yang dituju. (Ada setengah qaul pula menyatakan untuk takbiratul ihram yang pertama)
6. Sekiranya bertayammum (kerana tidak ada air) di tengah-tengah perjalanan untuk solat, maka solat tersebut tidak wajib diulang (qada') kembali.
7. Harus meninggalkan solat Jumaat. (Ada qaul sebut bahawa, untuk meninggalkan solat Jumaat seseorang itu mestilah keluar bermusafir sebelum terbit fajar. Sekiranya keluar selepas terbit fajar, maka wajib solat Jumaat)
8. Bagi mereka yang berpoligami, tidak perlu qada' giliran tidur malam bersama-sama dengan isteri-isteri yang ditinggalkan sepanjang tempoh ia bermusafir.
PENUTUP :
Doa Musafir
الله أَكْبَر ، الله أَكْبَر ، الله أَكْبَر سُبْحانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ فِي سَفَرِنَا هَذَا الْبِرَّ وَالتَّقْوَى وَمِنْ الْعَمَلِ مَا تَرْضَى ، اللَّهُمَّ هَوِّنْ عَلَيْنَا سَفَرَنَا هَذَا وَاطْوِ عَنَّا بُعْدَهُ ، اللَّهُمَّ أَنْتَ الصَّاحِبُ فِي السَّفَر وَالْخَلِيفَةُ فِي الأَهْلِ ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ وَكَآبَةِ الْمَنْظَرِ وَسُوءِ الْمُنْقَلَبِ فِي الْمَالِ وَالأَهْلِ
Wallahu a'lam - Doakan sentiasa dalam radar. Ust Kay

No comments: