Wednesday, May 21, 2014

Aku membesarkan seorang khalifah 4

Aku membesarkan seorang khalifah 4
........
Terdapat persamaan dan perbezaan ibu bapa yg cemerlang dan yg belum cemerlang.
..Setiap kali dlm ceramah parenting, saya mohon ibu bapa senaraikan 10 ciri ibu bapa cemerlang. Sudah tentu mereka boleh senaraikan malahan ada yg tulis lebih dr 10. Inilah persamaannya kesemua ibu bapa.
..Namun, bila saya bertanya pula, siapakah ibu bapa yg mengamalkan semua yg disenaraikan dgn sempurna dan bersungguh2. Hampir semua tidak mengamalkan dgn sempurna dan bersungguh2. Inilah perbezaannya.
Sudah tentu yg tahu dan beramal lebih memiliki anak yg soleh dan solehah berbanding yg hanya tahu tp x beramal.
Maka benarlah kata Allah dlm surah al-'asr mengenai org2 yg rugi .
ِﺑﺴﻢ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ (.وَالْعَصْرِ) (إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ) (إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ)
Kerugian ini turut akan dirasai oleh manusia yg dicampak ke dalam neraka apabila mereka akan berkata sesama diri, kenapalah masa hidup dulu aku tak solat dan melanggar perintah Allah.
Maka elakkan kerugian yg lebih dahsyat dgn melakukan perubahan.
Bahkan, dalam kebanyakan sirah nabi saw, diceritakan nabi banyak menghabiskan masa pada 2 tempat ;
1. dakwah@jihad dan
2. bersama keluarga
Dan ketika nabi bersama dgn ahli keluarga, nabi saw adalah suami dan bapa yg sgt memanfaatkan masa dan bertanggungjawab. Ini diakui oleh isteri nabi saw dlm hadis baginda yg mulia :
وعن أم المؤمنين عائشة -رضي الله تعالى عنها- قالت: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:  خيركم خيركم لأهله وأنا خيركم لأهلي ( أخرجه الترمذي.)
Maksudnya : sebaik2 kamu ialah yg berbuat baik kpd ahli keluarga dan aku melakukan yg terbaik kpd ahli keluargaku.
Nah, para suami..
Apakah isteri kita mengakui kita telah benar2 melakukan yg terbaik kpd isteri dan anak2 seperti mana yg kesahan yg dilakukan oleh ummahtul mukminin saidatina aisyah ra.
Manfaatkan masa bersama anak2 dgn mempraktikkan ciri ibu bapa cemerlang dgn lebih sempurna dan kita akan merasai perubahan terhadap عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حِينَ أُسْرِيَ بِي لَقِيتُ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلَام فَنَعَتَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَإِذَا رَجُلٌ حَسِبْتُهُ قَالَ مُضْطَرِبٌ رَجِلُ الرَّأْسِ كَأَنَّهُ مِنْ رِجَالِ شَنُوءَةَ قَالَ وَلَقِيتُ عِيسَى فَنَعَتَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَإِذَا رَبْعَةٌ أَحْمَرُ كَأَنَّمَا خَرَجَ مِنْ دِيمَاسٍ يَعْنِي حَمَّامًا قَالَ وَرَأَيْتُ إِبْرَاهِيمَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَأَنَا أَشْبَهُ وَلَدِهِ بِهِ قَالَ فَأُتِيتُ بِإِنَاءَيْنِ فِي أَحَدِهِمَا لَبَنٌ وَفِي الْآخَرِ خَمْرٌ فَقِيلَ لِي خُذْ أَيَّهُمَا شِئْتَ فَأَخَذْتُ اللَّبَنَ فَشَرِبْتُهُ فَقَالَ هُدِيتَ الْفِطْرَةَ أَوْ أَصَبْتَ الْفِطْرَةَ أَمَّا إِنَّكَ لَوْ أَخَذْتَ الْخَمْرَ غَوَتْ أُمَّتُكَ

Hadis Abu Hurairah r.a katanya:
Nabi s.a.w telah bersabda: Semasa aku dibawa berjalan dalam peristiwa Israk, aku telah bertemu dengan Musa a.s lalu baginda memberi gambaran mengenainya, maka ternyata beliau seorang lelaki yang tinggi kurus dan berambut ikal, seolah-olah beliau seorang lelaki dari Kabilah Syanu'ah. Selain dari itu aku juga telah berjumpa dengan Nabi Isa a.s lalu baginda memberi gambaran mengenainya, ternyata beliau berwajah dan berperawakan sederhana, berkulit merah, seolah-olah baru keluar dari bilik mandi. Kemudian aku bertemu pula dengan Nabi Ibrahim a.s dan baginda menyatakan kepada kami bahawa bagindalah keturunannya yang paling mirip dengannya. Lalu dibawa kepadaku dua bekas, salah satunya berisi susu dan satu lagi berisi arak. Dikatakan kepadaku: Ambillah mana-mana satu yang engkau suka, lalu aku mengambil bekas yang berisi susu dan meminumnya. Kemudian dikatakan kepadaku: Engkau sememangnya telah diberi petunjuk dengan fitrah atau engkau menepati fitrah, seandainya engkau mengambil arak, nescaya sesatlah umatmu.

HADIS : RIWAYAT MUSLIM
KITAB : IMAN
BAB : Israk Rasulullah s.a.w Ke Langit Dan Kewajipan Sembahyang
mujahidfillah.blogspot.com/2010/07/pertemuan-rasulullah-dengan-nabi-nabi.html

No comments: