Thursday, August 7, 2014

MANUSIA DAN PUNCA KAFIR DALAM KEHIDUPAN.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين و على آله وصحبه اجمعين. أما بعد:

TAZKIRAH PAGI UNTUK MUHASABAH DIRI.
(Jumaat 8 Ogos 2014).

MANUSIA DAN PUNCA KAFIR DALAM KEHIDUPAN.

Kafir adalah kalimat yang amat di takuti oleh seorang muslim kaitannya dengan Aqidah. Menurut bahasa kufur bermakna menutup atau membantah. Jadi KAFIR adalah orang yang membantah perintah Allah dan Rasul Nya baik dengan hatinya, lisannya & perbuatannya. Lawan kata kafir adalah iman.

Dalam ruangan Tazkirah ringkas pada pagi ini, USM sekadar mengingatkan diri sendiri juga para sahabat sekalian. Mengatakan bahawa punca berlakunya kekafiran dalam kehidupan di sebabkan beberapa faktor di antaranya:

1. Perasaan Beragama. jiwa manusia dalam beragama sudah tertanam sejak berada di alam roh. Namun dalqm mencari kebenaran beragama itulah yang menyebakan pengingkaran dalam beragama tersebut. Allah SWT berfirman.

وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَىٰ شَهِدْنَا أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ

Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini".
(Qs al-A'raf: 172).

2. Penyelewengan Proses Sejarah.
Dalam Islam Pada asal sejarahnya, semua manusia berasal dari nabi Adam. Perjalanan masa inilah yang menimbulkan perubahan manusia dalam keimanan dan kepercayaan yang diyakini.

3. Tertutupnya kebenaran kerana hal-hal tertentu.
Hal ini berlaku di kerenakan faktor seperti kekayaannya, kedudukannya, keturunannya, kepandaiannya, kesombongannya, serta faktor lainnya yang menyebabkan ditolaknya kebenaran yang disampaikan. Allah SWT berfirman.

وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?" Sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah". Ucapkanlah (wahai Muhammad): "Alhamdulillah" (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian - tidak mengingkari Allah), bahkan kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat tauhid dan pengertian syirik). (Qs Luqman: 25).

4. Keragu-raguan dalam berfikir.
Manusia dalam mencari kebenaran lebih cenderung menggunakan akalnya sebagai alat untuk mengukur tahap kebenaran dalam semua masalah kehidupan. Akhirnya jika masalah tersebut bertentangan dengan akal fikirannya, maka yang di menang kan adalah akalnya. Mereka berprinsip memikirkan tentang Tuhan adalah menggunakan Akal Fikiran. Jika tidak rasional iti bukan dari Tuhan. Orang seperti ini di sebut dengan Kafir Juhud.

5. Kerana lingkungannya.
Dalam Islam, semua manusia lahir dalam keadaan suci atau Fitrah (Islam) barulah kedua orang tuanya dan lingkungan persekitarannya yang mencorakkan Aqidah san keimanan seseorang. Rasulullah SAW Bersabda:

كل مولود يولد علي الفطرة اﻻ ابواه ان يهودانه او ينصرانه او يمجسانه

semua anak terlahir dalam keadaan suci kecuali kedua ibu bapanya yangbmenyebabkan anak menjadi Yahudi, Nasrani, majusi (Hr Muslim).

6. Penyelewengan yang di lakukan oleh Ahli Agama itu sendiri. Hal ini berlaku pada penyelewaangan yang dilakukan oleh ahli agama dalam ajaran yahudi dan Nasrani. Kerana Islam mengakui bahawa agama Yahudi dan Nasrani adalah agama Samawi. Namun Ialam tidak mengakui ajarannya kerana banyak penyelewengan yang di lakukan oleh Rahib dan pendeta di kalangan mereka. Yang tidak sesuai dengan dalil asal yang ada dalam ajaran agama mereka.

Oleh kerana itu wahai s audara-saudara sekalian, jagalah aqidah kita dari penyelewaangan yang berlaku dalam kehidupan kita. Kadang ianya berlaku secara tidak kita sedari terutamanya faktor yang berasal di lingkungan dalam hidup kita.

Ya Allah Engkaulah Zat yang Maha berkuasa di atas segala sesuatunya. Sedarkanlah kami dan saudara-saudara kami untuk mengikut ajaran agama Mu dengan baik. Jauhkanlah kami dari penyelewengan aqidah dalam hidip kami yang sedar atau yang tidak sedar, agar kebahagiaan hidup di dunuai ini dapat kami kecapi dan kami nikmati dengan berkat karunia Mu ya Allah. Aamiiin Ya Robbal 'aalamiinn !!!!!!!

Wallahu A'lam.
Doakan istiqamah serta Sehat wal Afiat.
Wassalam USM. (Ustaz Sihabuddin Muhaemin)

Catatan:
Sila kongsikan ILMU dengan SAUDARA KITA.
ILMU ITU HANYA MILIK ALLAH SWT UTK DISEBARKAN.
Mudah-mudahan bermanfaat untuk semua.
Dunia Akhirat. Insya-Allah. Aamiinn !!!!!

Kritik dan saran yang membina sangat dialu alukan.
Sila tlp/sms kami, USM (012-6653988).
Atau WWW.FaceBook: Sihabuddin Muhaemin.
Terima kasih.

No comments: