Sunday, August 10, 2014

10 MUTIARA KABAHAGIAAN MANUSIA DALAM HIDUP

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين و على آله وصحبه اجمعين. أما بعد:

TAZKIRAH PAGI UNTUK MUHASABAH DIRI.
(Ahad 10 Ogos 2014).

10 MUTIARA KABAHAGIAAN MANUSIA DALAM HIDUP.

Semua manusia menginginkan kebahagiaan hidup di dalam dunia ini, namun tidak semua manusia mendapatkannya. 10 Mutiara untuk mendapatkan kebahagiaan tersebut di antaranya:

1. Carilah Ilmu untuk menerangi jalan hidup kita.
Dengan Ilmu akan dapat menolong manusia dalam mengenal mana yang hak dan batil mana yang benar dan salah mana yang halal dan haram. Adam adalah manusia yang pertama yang di beri Ilmu setelah di ciptakan Allah.

وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ

Dan Ia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Ia berfirman: "Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar". (QS. Al baqarah: 31).

2. Dekatkan diri dengan Al Quran.
Dengan al- Quran telah berhasil membawa manusia dari jalan kegelapan kepada terang benderang, dari kemunduran pada jalan kemajuan.

3. Jaga hubungan dengan Allah dengan zikrullah.
Orang yang cerdik adalah orang sentiasa berusaha untuk mendekatkan diri kepada Allah. Dengan mengingati Allah adalah jalan kita untuk mendekatkan diri kepada Nya.

4. Beribadah untuk menghambakan diri kepada Allah.
Dengan melaksanakan ibadah kita kepada Allah, makin kita lemah dan daif di sisi Nya. Serta makin rasa yang kita banyak kekurangan.

5. Jauhi Maksiat dan Cepat Bertaubat.
Tisak ada manusia di dunia ini yang tidak ada salah kerana manusia tempat bersalah. Akan tetapi manusia yang berdosa dan bersalah adalah manusia yang cepat insaf dan bertaubat dari kesalahan tersebut.

6. Perbaiki Hubungan antara sesama manusia (Ehsan).
Manusia adalah makhluk sosial, yang memerlukan otang lain dalam hidupnya. Oleh kerana itu untun mendapatkan kebahagiaan tsb, manusia perlu menjaga perhubungan sosial dalam hidupnya.

7. Serahkan Urusan Kita Hanya Kepada Allah (Tawakal).
Sehebat apapun otak kita, tenaga kita, kekayaan kita, pangkat jawatan kita. Pasti kita akan buntu menghadapi masalah tsb. Maka jalan menghadapi masalah yang kita hadapi adalah dwngan bertawakkal.

8. Tinggalkan benda yang Sia-Sia (Lagho).
Untuk meraih kebahagiaan hidup, perlu meninggalkan perkara yang tidak penting dalam hidup. Elakkan dari melakukan perkara lagho.

9. Mohon kepada Allah Kesihatan dan Keselamatan.
Untuk mendapatkan kesihatan dan keselamatan, perlu ada sedikit usaha. Minum ubat ketika kita sakit dan berdoa untuk mendapatkan keselamatan hidup

10. Perbanyakkan Amalan Sholeh.
Semua manusia tidak ada yang tahu, bila umurnya akan berakhir. Oleh kerana itu dalam masa yang tek lama kita menjalani kehidupan ini. Banyakkan amalan kebaikan.

Ya Allah jadimanlah kami Hamba Mu yang terbaik di sisi Mu. Bahagiakanlah hidup kami Ya Allah di dunia dan akhirat kelak. Jadikanlah kami sebagi hambaMu yang dapat memberi kebaikan kepada orang lain dalam hidup kami. Aamiiin??????

Wallahu A'lam.
Doakan istiqamah serta Sehat wal Afiat.
Wassalam USM. (Ustaz Sihabuddin Muhaemin)

Catatan:
Sila kongsikan ILMU dengan SAUDARA KITA.
ILMU ITU HANYA MILIK ALLAH SWT UTK DISEBARKAN.
Mudah-mudahan bermanfaat untuk semua.
Dunia Akhirat. Insya-Allah. Aamiinn !!!!!

Kritik dan saran yang membina sangat dialu alukan.
Sila tlp/sms kami, USM (012-6653988).
Atau WWW.FaceBook: Sihabuddin Muhaemin.
Terima kasih.

No comments: