Wednesday, April 30, 2014

Salam 1Rejab... 1/5/14

tazkirah Pegi...salam 1 Rejab
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 
CUIT-CUIT UST KAY (Khamis, 1 Rejab 1435H)
Salam Pengenalan, Salam 1 Rejab !
اللهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْ رَجَبٍ وَشَعْبَانَ وَبَلِّّغْنَا رَمَضَانَ
Maksudnya: “Ya Allah Ya Tuhanku, berkatilah kami pada bulan Rejab dan Sya’aban dan sampaikan (Hidupkan) kami ke bulan (sehingga) Ramadan”. (HR: Baihaqi)
Seorang pendakwah (da’i) sangat perlu dan harus mengetahui keadaan psikologi sasaran yang didakwahi (mad’u) agar apa yang disampaikan nantinya dapat diterima dengan baik. Kerana dakwah itu sendiri merupakan suatu kegiatan untuk mempengaruhi orang lain agar mahu merubah tingkahlaku dan mengikut apa yang disyariatkan oleh Agama Islam.
PENCERAHAN :
Untuk mempengaruhi orang lain agar terkesan dengan usaha-usaha dakwah kita, maka kita harus melakukan beberapa pendekatan, pengubahsuaian dalam psikologi dakwah. Methodologi atau manhaj dakwah perlu bersesuaian dengan biah mad'u hari ini. Tidak lagi dengan approach lama yang sama. Mungkin sesuai untuk sesetengah golongan tetapi mungkin tiada unsur 'tarikan' pula pada golongan yang lain.
Teringat kepada guru Ust Kay ketika menadah ilmu di Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Profesor Madya Dr. Ab. Aziz bin Moh Zin (ketika itu merupakan Ketua Jabatan Dakwah dan Pembangunan Insan) dalam bukunya Psikologi Dakwah menyatakan antara peranan psikologi dakwah melalui tarikan antaranya ialah;
1. Cantik dan Menarik.
Islam mesti dipersembahkan kepada sasarannya dalam bentuk yang cantik juga, sesuai dengan ajarannya yang sangat cantik. Produk yang cantik ini kalau tiada yang sudi 'membelinya' bukan kerana kecacatan produk tersebut tetapi kerana kegagalan jurujualnya (da'i).
Headline seperti 'Tazkirah Hari Ini', Ceramah, Kuliah, Forum Perdana contohnya, mungkin menjadi kegemaran sasaran dakwah 'saluran' 1 dan 2 tetapi mungkin alergik pula kepada sasaran dakwah bagi saluran 3 dan 4 (orang muda). Tengok headline je terus scroll ke bawah...
2. Jelas dan Nyata.
Manusia tidak suka memikirk an perkara yang berat-berat dan sukar difahami. Oleh itu, kecerahan dan kejelasan akan menarik perhatian pembaca apatah lagi dalam medium media sosial yang serba pantas dan ringkas ini. Ramai pembaca mengadu kepada Ust Kay tidak menggemari tazkirah yang panjang berjela-jela dan meleret-leret persembahan isinya (maudu'). Cuma kali ini agak panjang, maaf sesi pengenalan...
3. Pelik dan Menakjubkan (mengejutkan).
Dalam satu hadis Nabi SAW menceritakan tentang ahli syurga yang menghairankan ;
"Ahli syurga makan dan minum, tetapi tidak berak, tidak berhingus dan tidak kencing. Sisa makanan mereka habis menjadi angin sendawaan yang keluar seperti wap dengan bauan kasturi." (HR : An-Nawawi)
Justeru, dalam pemilihan tajuk-tajuk tazkirah Ust Kay sebelum ini juga dibuat dengan berhati-hati, isu yang dekat dengan mad'u, malar segar, catchy, ranggi dan trendy selain cadangan yang datang dari rakan-rakan pembaca sekalian. Itulah sebenarnya pesanan mentor Pengucapan Dakwah Ust Kay, Dr. Roslan Mohamad - APIUM (syukran ustaz) dan Pensyarah Penulisan Dakwah Ust Kay, Ustazah Norodzoh - APIUM (jazakillahu khairan)
4. Bergerak dan Berubah-ubah.
Sesuatu benda yang bergerak kedudukannya lebih menarik daripada sesuatu yang tetap dan tidak bergerak. Selain itu yang berubah (changing) juga menjadi tarikan. Sebab itu 'Tazkirah Hari Ini' kini berubah kepada 'Cuit-cuit Ust Kay'. Satu pendekatan dakwah yang lebih santai walaupun ilmiah. Lebih kepada catatan pendakwah atau travelog yang menjadi trend masakini. Fresh, ringan dan tidak memeningkan, tulus dan tidak memaksakan.
5. Mudah dan Memudahkan.
Sekali lagi manusia tidak sukakan beban dan menyerabutkan fikiran. Susah dan payah boleh meliarkan seseorang. Contoh, solat bagi muslimat mesti pakai telekung, tidak ada telekung tak boleh solat (alasan untuk tinggalkan solat). Adakah syarat sah solat mesti memakai telekung? Bukan kah cukup sekadar menutup aurat...
Allah berfirman dalam al-Quranul Karim;
...ِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍُ
"... Dia lah yang memilih kamu (untuk mengerjakan suruhan agama-Nya); dan Ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama..." (QS. al-Hajj : 78)
Tujuan utama dari dakwah itu nanti akhirnya adalah bagaimana seorang mad’u dapat atau mahu menjalankan apa yang disampaikan oleh seorang da’i, bukan hanya sekadar dibaca, difahami dan diminati saja. (syok sendiri) Tetapi ialah bagaimana akhirnya seorang mad’u itu benar-benar menjalankan apa yang disampaikan oleh da’i dengan penuh kesedaran dari dirinya sendiri tanpa rasa dipaksa untuk berubah.
KESIMPULAN :
Maafkan Ust Kay dengan 'kejutan' pengumuman semalam terutamanya kepada pembaca setia Tazkirah Hari Ini. Semoga dengan pendekatan baharu yang tidak lagi klise dan skema ini akan lebih dekat kepada semua pembacanya dan mengurangkan perbuatan plagiat yang berleluasa. Copy paste takpe.. bahan dakwah memang perlu disebarkan tiada copyright. Doakan terus istiqamah !
Wallahu a'lam - Maaf tiada 'Tazkirah Hari Ini' Ust Kay.

No comments: