Monday, June 30, 2014

RAMADHAN BULAN PERUBAHAN...1/7/14

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

CUIT-CUIT UST KAY (Edisi Khas Tazkirah Terawih) Selasa, 3 Ramadhan 1435H : RAMADHAN BULAN PERUBAHAN - Untuk dikupas oleh Pentazkirah atau dibaca oleh Imam atau Bilal Terawih (15 - 20 minit sahaja)

Tuan-tuan dan Puan-puan Para Pengihya' Ramadhan Sekalian,

Pada bulan Ramadhan, kita mendapat tarbiyah direct daripada Allah. Perasan atau tidak, pada bulan ni seolah-olah ada satu tenaga luar biasa, dan satu kekuatan yang Allah beri hanya kepada hamba-hamba-Nya. Dengar sahaja azan di surau atau dari masjid, terasa hendak pergi solat berjemaah. Selalu ingat masjid atau surau. Subuh, Maghrib, Isya’, Terawih, cepat-cepat bersiap untuk ke masjid atau surau berdekatan.

PENCERAHAN :
Kenapa ye? Terasa rajin untuk membaca Al-quran sehingga mampu membaca satu-dua juzuk sehari. Hendak kata ustaz-ustaz suruh baca Al-quran di bulan Ramadhan, bulan lain pun mereka suruh juga. Pesanan untuk Taqwa, tiap-tiap hari Jumaat pun khatib menyeru supaya bertaqwa. Berkali-kali ustaz memberi pesanan, tetapi kenapa di bulan Ramadhan ni kita senang saja untuk melaksanakan ketaatan?

Sebenarnya Allah hendak menjadikan bulan Ramadhan ini sebagai detik perubahan, satu tarbiyyah dan momentum yang melahirkan individu yang lebih berkeperibadian Islam (As-Sahsiyah Islamiyah) daripada sebelumnya. Iaitu sebagai satu madrasah, sekolah, akademi atau universiti yang akan melahirkan Graduan Ramadhan seperti berikut:
1. Akidahnya yang semakin mantap
2. Ibadatnya yang semakin semangat
3. Akhlaknya yang semakin hebat

Tarbiyah dengan segala proses dan tujuan yang ada di dalamnya seperti Tansyi’ah (pembentukan), Ri’ayah (pemeliharaan) dan Tanmiyah (pengembangan).

1) Tansyi’ah (Pembentukan)
Salah satu sisi penting dalam proses Tansyi’ah ini adalah pembentukan Ruhiyah Maknawiyah. Pembentukan Ruhiyah Maknawiyah dapat dilakukan dengan kegiatan-kegiatan ibadah wajib dan sunnah seperti Qiyamullail, tilawah Quran, zikir dan sebagainya. Pada bulan Ramadhan Allah SWT membuka kes empatan yang seluas-luasnya bagi setiap individu untuk maraih semua keutamaan yang Allah SWT janjikan di setiap aktiviti ibadah yang kita lakukan di sepanjang bulan Ramadhan pada waktu siang dan malamnya.

Dari Abdurrahman bin Auf r.a bahawasanya Rasulullah SAW pernah bersabda : “Sungguh, Ramadhan adalah bulan yang diwajibkan Allah puasanya dan ku sunatkan solat malamnya. Maka barangsiapa menjalankan puasa dan solat malam pada bulan itu kerana iman dan mengharap pahala, nescaya bebas dari dosa-dosa seperti saat ketika dilahirkan ibunya.” (HR : An-Nasa’i)

2) Ri’ayah (Pemeliharaan)
Proses pembentukan dalam Ruhiyah Maknawiyah, termasuk fikriyah dan amaliyah yang sudah atau mulai terbentuk harus dijaga dan dipelihara jangan sampai ada yang berkurang, menurun atau melemah. Dengan demikian kualiti dan kuantiti ibadah yang dilakukan selama Ramadhan harus tetap terjaga dan terpelihara dengan baik. Kemampuan untuk melakukan Ri’ayah (pemeliharaan) akan memberikan semangat untuk melewati Ramadhan dengan segala keutamaannya secara utuh. Begitu juga dalam melewati beberapa hari setelah Idul Fitri, proses tarbiyah itu ternyata belum berhenti.

Kemampuam puasa Sunnah Enam Syawal contohnya dan membiasakan puasa-puasa sunat setelah Ramadhan berakhir, menandakan diterimanya puasa Ramadhan seseorang, kerana apabila Allah SWT menerima amal seorang hamba, pasti Dia menolongnya dalam meningkatkan perbuatan baik setelahnya. Sebahagian ulama' menyatakan barangsiapa mengerjakan kebaikan kemudian melanjutkannya dengan kebaikan lain, maka hal itu merupakan tanda atas diterimanya amalan pertama tadi.

3) At-Tanmiyah (Pengembangan).
Setiap mukmin tidak boleh merasa puas dengan apa yang sudah dikerjakannya, apalagi menganggap sudah sempurna amalannya. Sebaliknya harus sentiasa ingin meningkatkan lagi kualiti dan kuantiti ibadah mereka. Memperbaiki kekurangan serta mengejar semua keutamaan yang Allah SWT janjikan selama Ramadhan masih ada hendaklah menjadi motivasi bagi setiap mukmin yang berpuasa.

Motivasi yang terhasil dari tarbiyyah Ra madhan antaranya ialah dengan melakukan perubahan-perubahan seperti berikut;
1. Hijratu minal maksiyah ila ibadah (perubahan dari cenderung maksiat kepada cenderung ibadat)
2. Hijratu minas saiyiah ila hasanah (perubahan dari melakukan keburukan kepada melakukan kebaikan)
3. Hijratu minal 'aduwah ila ukhuwah (perubahan dari persengketaan kepada perpaduan)
4. Hijratu minan nafs ammarah ila nafs mutmainnah (perubahan dari jiwa kacau kepada jiwa yang tenang)
5. Hijratu minal jahiliyyah ila ilmiyyah (perubahan dari kebodohan kepada cintakan ilmu)

Sebab itu, sepanjang Ramadhan ini kita ditarbiyah oleh Allah SWT untuk meninggalkan sementara yang halal pada bulan Ramadhan, maksudnya ialah sepatutnya lebih mudah untuk kita meninggalkan yang haram selepas Ramadhan nanti. Percayalah ! Lebih susah untuk meninggalkan yang halal daripada meninggalkan yang haram. Inilah tarbiyah tersembunyi oleh Allah pada kita.

Tuan-tuan dan Puan-puan Para Pengihya' Ramadhan Sekalian,

SEBAGAI KESIMPULANNYA :
Demikianlah proses tarbiyah yang hendak Allah SWT tunjukkan kepada setiap mukmin dalam menjalani ibadah Ramadhan. Sijil Lulus Cemerlang / Mumtaz yang ingin dicapai dari semua proses tarbiyah tersebut adalah terbentuknya individu yang bertaqwa. Ramadhan akan benar-benar dimaknani dan dimanfaatkan untuk meningkatkan kualiti takwa hamba-Nya. Kerana ia adalah faktor utama untuk memenangi 'Peperangan Jihad Nafsu' pada setiap individu muslim dan jalan kejayaan untuk kehidupan di dunia dan di akhirat. Wallahu a'lam - Berubah sebelum diubah, tarbiyah sebelum rebah. Ukay's

DOSA JANGAN DIPANDANG REMEH...30/6/14

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
إخوة استاذ حذري البنداني

TINTA TARBAWI , PERINGATAN ( ULANGAN ) :

DOSA JANGAN DIPANDANG REMEH

Dosa adalah satu keadaan di mana seseorang itu melakukan perbuatan yang bertentangan dengan kehendak Allah S.W.T dan ajaran Islam dengan kesedaran dan rela hati. Perbuatan dosa adalah suatu tindakan yang mengkhianati amanah hidup. Iaitu menghambakan diri kepada Allah dengan penuh taat.
 
Dalam sebuah hadis dinyatakan :
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ إِنَّكُمْ لَتَعْمَلُونَ أَعْمَالاً هِىَ أَدَقُّ فِى أَعْيُنِكُمْ مِنَ الشَّعْرِ إِنْ كُنَّا لَنَعُدُّهَا عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- مِنَ الْمُوبِقَاتِ.

“Anas bin Malik r.a berkata: “Sesungguhnya kalian mengerjakan perbuatan-perbuatan yang ia adalah lebih tipis dibandingkan rambut dalam penglihatan kalian, sungguh kami dahulu di zaman Rasulullah saw, menganggapnya termasuk dari dosa-dosa (besar) yang membinasakan.” (HR: Ahmad dan Bukhari)

Jelas sekali sekecil mana pun dosa jangan dipandang remeh . Abdullah bin Abbas r.a. pernah berkata :

“ Wahai orang yang berbuat dosa!, jangan kau rasa tenang dengan akibat dosamu. Ketahuilah banyak perkara yang akan menyertai satu perbuatan dosamu, malah lebih besar dari dosa itu sendiri.”

“ Hilangnya rasa malu kamu terhadap malaikat yang ada di kiri dan kananmu, ketika kamu melakukan dosa, adalah lebih besar dari dosa itu sendiri.”

“ Kamu tertawa ketika melakukan dosa dan tidak menyedari akibat murka Allah kepadamu, itu lebih besar dari perbuatan dosamu itu”

“ Rasa bahagiamu ketika melakukan dosa, itu lebih bahaya dari dosa itu sendiri. Rasa sedihmu ketika tidak dapat melakukan dosa adalah lebih berbahaya dari perbuatan dosa itu sendiri.”

“ Kebimbanganmu jika hembusan angin akan menyingkap tirai yang menutupi dosamu, ketika kamu melakukannya. Sedangkan hatimu tidak gelisah dengan pandangan Allah kepadamu, adalah lebih besar dari perbuatan dosamu itu.”

KESIMPULAN :

Wahai sahabat-sahabatku! Aku berpesan buat diriku dan kamu.. Jangan meremehkan dosa walau se dikitpun, jangan dipandang kecilnya dosa yang kau lakukan, tetapi ingatlah dengan siapa yang kau ingkari. Mungkin kerana beranggapan kecil kesalahanmu itu merupakan sebab terbesar kau dihumbankan  ke dalam neraka Allah.

Hamba yang fakir berdoa:
 
 Ya Allah, sempurnakan nikmat-Mu kepada kami. Ya Allah, sempurnakan nikmat-Mu ke atas kami. Dan tolaklah daripada kami semua bala dan musibah. Ya Allah hindarilah kami dari maksiat dan dosa.  Ya Allah bentangkan bagi kami bentangan Rahmat-Mu , berikan kepada setiap orang daripada kami kesudahan husnul khotimah, Ya Allah jangan dikecewakan orang yang mengharap kepada-Mu, Ya Allah bantulah kami wahai Wahai Yang Paling Penyayang….. amin.
 
Doakan istiqamah

وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم والحمد لله رب العالمين. والعفو منكم.. محمد حذري بن هاشم البنداني

Sunday, June 29, 2014

Terawaih... 30/6/14

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

CUIT-CUIT UST KAY (Edisi Khas Tazkirah Terawih) Isnin, 2 Ramadhan 1435H : RAMADHAN BULAN MENAMBAH ILMU - Untuk dikupas oleh Pentazkirah atau dibaca oleh Imam atau Bilal Terawih (15 - 20 minit sahaja)

Tuan-tuan dan Puan-puan Para Pengihya' Ramadhan Sekalian,

Daripada Abu Waqid al-Laythi, bahawa ketika Rasulullah SAW duduk di masjid, ...Apabila Rasulullah SAW selesai (daripada bicaranya) baginda bersabda: “Mahukah aku ceritakan kepada kamu tentang tiga orang yang datang itu? Yang seorang itu telah mencari perlindungan kepada Allah, (duduk dalam majlis ilmu) maka Allah memberi perlindungan kepadanya dan seorang lagi pemalu, (duduk majlis ilmu tapi jauh-jauh) maka Allah malu kepadanya. Manakala yang seorang lagi berpaling, maka Allah berpaling juga daripadanya." (HR : Al-Bukhari dan Muslim)

PENCERAHAN :
Inilah yang terjadi bila diadakan tazkirah atau majlis ilmu selepas Solat Sunat Terawih. Biasanya selepas 8 raka'at sebelum Solat Sunat Witir. Kalau selepas Witir lagi dahsyat, ramai yang sudah angkat kaki meninggalkan pergi. Pelik ! Yang sunat dibuat, yang wajib pula ditinggalkan. Lagi pelik bila ada yang marah-marah ketika Tazkirah Terawih diadakan dengan bertindak keluar dari masjid atau surau dan masuk semula setelah tazkirah selesai dengan alasan mengganggu 'ibadat'. Majlis ilmu itu bukan ibadat kot !

Sebenarnya, inilah kesempatan keemasan jawatan kuasa masjid atau surau untuk menyampaikan ilmu kepada ahli kariah yang selama ini menyambut sepi majlis-majlis ilmu yang diadakan. Selalunya orang yang sama sahaja yang hadir, sedangkan tersangat banyak kelebihan yang telah Allah janjikan kepada mereka yang duduk dalam majlis ilmu dan bergelar Penuntut Ilmu, antaranya ialah;

1) Allah permudahkan bagi penuntut ilmu jalan ke syurga-Nya

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَلْتَمِسُ فِيهِ عِلْمًا سَهَّلَ اللهُ لَهُ بِهِ طَرِيقًا إِلىَ الجَن َةِ

Daripada Abu Hurairah r.a berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa yang menyusuri jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan permudahkan baginya jalan untuk ke syurga." (HR : Muslim)

2) Allah menginginkan kebaikan bagi diri penuntut ilmu.

عَنْ مُعَاوِيَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ يُرِدِ اللهُ بِهِ خَيْرا يُفَقِّهْهُ فِي الدِّيْنِ

Daripada Muawiyah r.a berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa yang dikehendaki Allah kebaikan baginya, maka Allah akan menjadikan dia faham dalam bidang agama." (HR : Bukhari dan Muslim)

3) Ilmu menjadi amalan yang dapat dijadikan aset di akhirat nanti.

وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاَثٍ: صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ

Daripada Abu Hurairah r.a berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Apabila matinya seorang anak Adam itu, maka akan terputuslah amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, atau ilmu yang dimanfaatkan dengannya (oleh orang lain), atau anak soleh yang mendoakannya."
(HR : Muslim)

4) Menuntut ilmu dikira antara ibadah dan jihad.

قَالَ مُعَاذُ بْن جَبَل رَضِيَ اللهُ عَنْهُ: "تَعَلَّمُوا الْعِلْمَ فَإِنَّ تَعَلُّمَهُ لِلَّهِ خَشْيَةٌ، وَطَلَبَهُ عِبَادَةٌ، وَمدَارَسَتَهُ تَسْبِيحٌ، وَالْبَحْثُ عَنْهُ جِهَادٌ، وَتَعْلِيمَهُ لِمَنْ لاَ يَعْلَمُهُ صَدَقَةٌ، وَبَذْلَهُ لأَهْلِهِ قُرْبةٌ، وَهُوَ الأَنِيْسُ فِي الوَحْدَةِ، وَالصَّاحِبُ فِي الخَلْوَةِ".
‏‏
Berkata Muaz bin Jabal: “Tuntutlah ilmu, sesungguhnya menuntutnya kerana Allah adalah satu bentuk ketakwaan, mencarinya adalah ibadah, mengulangkajinya adalah tasbih, mengkajinya adalah jihad, mengajarkannya kepada orang yang tidak mengetahuinya adalah sedekah, menyampaikannya kepada ahlinya adalah mendekatkan diri kepada Allah. Dia adalah teman kala keseorangan dan sahabat ketika bersendirian.”

5) Penuntut ilmu dianggap sebagai pejuang di jalan Allah.

عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ‏:‏ قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏: ‏مَنْ خَرَجَ فِي طَلَبِ الْعِلْمِ، فَهُوَ فِي سَبِيلِ اللهِ حَتَّى يَرْجِع‏

Daripada Anas r.a berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa yang keluar untuk menuntut ilmu, maka dia di dalam sabilillah sehinggalah dia pulang."
(HR : At-Tirmizi)

Telah berkata Al-Fakih Abu Laits As-Samarqandi di dalam kitabnya Tanbihul Ghafilin: "Barangsiapa datang kepada orang alim lalu hadir dalam majlisnya serta tidak mampu mengingati atau menghafal pelajaran tersebut maka baginya tetap mendapat 7 macam kemuliaan." Antaranya;

1- Dia akan mendapat kemuliaan orang-orang yang belajar agama.
2- Selama dia duduk di dalam majlis tersebut, dia akan tertahan daripada berbuat dosa dan kesalahan.
3- Apabila dia keluar daripada rumahnya turun rahmat ke atasnya.
4- Apabila duduk dia di sisi orang alim tersebut maka turun rahmat ke atas penuntut-penuntut ilmu, maka menimpa dia juga dengan berkat majlis tersebut.
5- Selama dia mendengar ilmu tersebut nescaya dituliskan baginya kebajikan.
6- Malaikat menaungi ke atas mereka dengan sayap-sayapnya kerana redha dengan majlis tersebut.
7- Tiap-tiap kali kakinya melangkah dikifarahkan segala dosa-dosanya dan dinaikkan beberapa darjat dan ditambah segala kebajikan ke atasnya.

Tuan-tuan dan Puan-puan Para Pengihya' Ramadhan Sekalian,

SEBAGAI KESIMPULANNYA :
Begitulah betapa banyaknya kelebihan yang telah Allah sediakan bagi penuntut ilmu. Tidak kiralah apa-apa ilmu pun, asalkan ilmu itu bermanfaat dan bukanlah ilmu yang haram seperti ilmu sihir, ilmu mencuri, ilmu melakukan perbuatan-perbuatan maksiat dan sebagainya. Justeru, sebagai penuntut ilmu, kita haruslah sentiasa bersemangat tinggi dalam menuntut ilmu. Jadikanlah Ramadhan kali ini sebagai turning point (bukan pening point) dan motivasi agar kita sentiasa istiqamah di atas landasan-Nya, Insya Allah !
Wallahu a'lam - Ramadhan bulan tambah ilmu. Ukay's ّ

Saturday, June 28, 2014

HIKMAH PUASA DALAM KEHIDUPAN...28/6/14

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين و على آله وصحبه اجمعين. أما بعد:

TAZKIRAH PAGI UNTUK MUHASABAH DIRI.
(Ahad 29Jun 2014).

HIKMAH PUASA DALAM KEHIDUPAN SIRI 1.

Puasa merupakan rukun Islam yang ketiga yang telah di perintahkan Allah ke atas umat Islam yang Hukumnya adalah FARDHU/WAJIB. Sebagai mana firman Allah SWT berfirman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
(Al-Baqarah: 183).

Puasa yang disyariatkan ke atas umat Islam merupakan sambungan perintah puasa ke atas umat sebelum Islam, yang mana puasa merupakan amalan nabi-nabi yang terdahulu. Sejak zaman Nabi Adam, puasa sudah diwajibkan, hanya pelaksanaannya sahaja yang berbeza.

Ada dua sebab atau hikmah utama, Allah mewajibkan berpuasa kepada umat Islam Iaitu:

1. Allah hendak menguji hambanya.

Puasa merupakan ujian Allah kepada hambanya, ujian Allah tersebut untuk menunjukkan siapakah hamba-hambaNya yang benar bersabar. Kesabaran itu merupakan tanda untuk membuktikan mereka adalah orang-orang yang benar-benar cinta dan kasih kepada Allah dan Rasul Nya.

2. Allah hendak menganugerahkan Rahmat kpd hambaNya.

Melalui perintah puasa, banyak hikmah yang tersirat didalamnya. Di antara hikmah tersebut adalah:

A. Dapat menghindarkan manusia dari pada melakukan perbuatan dosa dan kemungkaran sama ada dalam dirinya atau kepada orang lainnya.

Dalam puasa, jiwa seseorang di didik agar kuat menghadapi godaan syaitan dan hawa nafsu yg akan menjerumuskan manusia ke jurang kebinasaan. Kerana hawa nafsu itulah yang sebenarny punca yang menimbulkan pelbagai jenis kejahatan dan kerosakan diri serta orang lain.

B. Puasa jug dapat memelihara manusia daripada melakukan kejahatan secara zahir ataupun batin. Seperti men jaga telinga, mulut, tangan dan panca yang lain.

Selagi seseorang tidak dapat mengelakkan anggota tubuh badannya, dari melakukan kejahatan, maka tidak akan sempurna ibadah puasa tersebut.

C. Puasa juga dapat mengelakkan bahkan mencegah manusia daripada sakit dan penyakit. Kerana pusat segala macam penyakit adalah pada perut kita iaitu alat menyimpan najis (maiddah).

Dengan berpuasa menjadikan sistem pencernaan dalam badan kita dapat berehat dengan baik. Yang ianya akan membawa kepada kebaikan kepada tubuh badan kita sendiri.

Oleh yang demikian wahai saudara sekalian. Jadikanlah puasa pada tahun ini untuk mendapatkan kebaikan serta hikmah yang terkandung di dalamnya.

Ya Allah jadikan Puasa kami untuk mendapatkan kebaikan dalam hidup kami secara zahir dan batin kami. Sempurnakan kesihatan kami untuk dapat menjalankan ibadah puasa dengan semlurna. Aaamiin.!!!!

Wallahu a'lam.
Doakan istiqamah serta Sehat wal Afiat.
Wassalam USM. .
(Ustaz Sihabuddin Muhaemin)

Catatan:
Sila kongsikan kebaikan dengan sesama kita.
ILMU ITU MILIK ALLAH SWT.
Mudah-mudahan bermanfaat untuk kita semua.
Insya-Allah Aamiinn !!!!!

Kritik dan saran yang membina sangat dialu alukan.
Sila tlp/sms kami, USM (012-6653988).
Atau FACEBOOK: Sihabuddin Muhaemin.
Terima kasih.

- kami mengucapkan selamat menjalankan ibadah puasa. Semoga Allah SWT menerima semua amal kebaikan kita di sepanjang bulan Ramadhan pada tahun ini. Insya-Allah.

Friday, June 27, 2014

Marah.... 27/6/14

-VAKSIN HATI TONIK IMAN-
KITAB PENAWAR BAGI HATI

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

��MARAH��

Marah adalah salah satu sifat yang tercela dan banyak kebinasaannya. Kerana dengan marah penyebab akan memukul, memaki, membunuh dan di dlam hati ada sifat dendam, dengki, sukacita kepada orang yang ditimpa bala dan dukacita apabila orang mendapat nikmat kerana orang yang marah tidak tahu akan l rahsia tersembunyi disebalik menjaga kemarahannya.

Di dalam agama islam, menghilangkan perasaan marah yang melampau adalah perkara yang disukai Islam seperti sabda Rasulullah "orang yang kuat bukanlah mereka yang mampu mengalahkan lelaki-lelaki yang gagah tetapi orang yang kuat adalah orang mampu mengawal kemarahannya pada waktu ia berkuasa memarahinya".

Lazimkanlah diri kita dengan dua perkara agar mampu mengawal marah iaitu :

1. Menghilangkan perasaan marah. Tetapi bukan perkara yang mudah kerana ianya sifat manusia, maka gunakanlah ia untuk memerangi kemungkaran dan orang kafir. Kawalah marah itu dengan akal yang bijak seperti memaafkan.

2. Memelihara perasaan marah itu dengan mengawal hati dengan sesuatu pekerjaan ataupun berfikir kepada sesuatu yang baik. Mengawal dengan mengingati kemarahan Allah lebih besar dari marahnya.

Sebutlah
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
kerana matah itu daripada syaitan.

Seandainya masih ada lagi rasa marah setelah menyebut doa diatas, maka hendaklah kita duduk dan jika masih rasa marah maka baring dan jika masih rasa marah hendaklah ia mengambil wudhuk. Sabda Rasulullah "sesungguhnya syaitan iti dijadikan dari api dan hanya dipadamkan api iti dengan air maka apabila marah seseorang dari kamu maka hendaklah ia mengambil air sembahyang".

Sabda Rasulullah "berjaga-jaga bahawa matah itu seperti bara api pada hati anak adam, adakah tiada kamu melihat orang yang marah merah dua matanya dan urat tengkoknya timbul. Maka mmendapati seseorang seperti itu maka hendaklah ia memukul akan betisnya agar terjatuh ke bumi". Perbuatan ini untuk meruntuh kan rasa takbur dan sebagai peringatan bahawa ia hamba yang hina disisi Allah.

Sebagai hamba Allah, hendaklah kita memelihara rasa marah kerana itulah pekerjaan yang terpuji dan firman Allah: "dan yang menahan mereka itu daripada marah"

Sabda Rasulullah "barangsiapa menahan ia kan marah dalam keadaan ia berkuasa untuk marah nescaya memenuhkan Allah akan hatinya pada hari qiamat daripada rasa aman dan iman dan mendapat redho Allah". Riwayat Abu Daud....

Jauhlah dari sikap marah,
Dekatlah dengan sikap murah hati.... jom kita memaafkan insan lain yang sama ada sengaja atau tidak sengaja membuatkan kita marah kepadanya. Jadilah hamba Allah yang terbaik...

Wallahuaklam......

Mohon maaf dan teguran diatas khilaf dan kesilapan.
Ikhlas & Rahmat Allah bersama kita....UMAR..

MARI BELAJAR BALIK FIQH PUASA... 27/6/14.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين و على آله وصحبه اجمعين. أما بعد:

TAZKIRAH PAGI UNTUK MUHASABAH DIRI.
(Sabtu 27 Jun 2014).

MARI BELAJAR BALIK FIQH PUASA.
Menurut erti bahasa puasa adalah menahan diri atau menguasainya. Sedangkan menurut istilah Syara', puas adalah menahan diri daripada makan dan minum serta perkara-perkara yang dapat membatalkannya, bermula dari terbit fajar hongga terbenam nya matahari,beserta dengan syarat-syarat dan rukunnya.

Puasa merupakan perkara ibadah yang hukumnya fardhu
ke atas semua umat Islam. Sebagai mana di sebutkan dalam Firman Allah SWT dalam al Quran:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
(Al-Baqarah: 183).

Secara umamnya puasa terbahagi kepada dua dua bahagian, iaitu:

1. Puasa wajib: iaitu puasa bulan Ramadhan, puasa Qadha, puasa nazar serta puasa kifarah.

2. Puasa sunnat separti puasa Isnin kamis, puasa 6 di bulan syawwal, puasa hari Arafah, puasa 'Assyura, puasa hari putih iaitu puasa pada 13, 14, 15 dan lain-lain puasa sunnat yang disebigkan dalam hadith.

Dalam melaksanakan ibadah puasa, waiiblah memenuhi syarat-syarat dan rukunnya. Adapun syarat wajibnya puas iaitu.

1. Beragama Islam.
2. Beraakal sehat serta tidak gila.
3. Baligh (dewasa) biasanya berumur 15 tahun bagj laki-laki dan 9 tahun bagi Perempuan.
4. Ada kemampuan untuk melaksanakannya.
5. Menetap di suatu tempat dan tidak dalam keadaan bermusafir.

Adapun syarat sahnya puasa adalah:

1. Beragama Islam, tidak sah berpuasa bagi orang yang bukan islam.
2. Mumayyiz atau berakal ( dapat membezakan antara betul dan salah).
3. Suci daripada haid, nifas dan wiladah (melahirkan).
4. Haram berpuasa pada dua hari raya serta hari tasyrik (11, 12 dan 13 dzu l hijjah).

Adapaun golongan yang di benarkan untuk tidak berpuasa adalah:
1. Orang yang bermusafir lebid dari 2 marhalah (81 km)
2. Wanita yang tengah hamil atau yang menyusukan anak.
3. Orang yang sakit yang tidak berdaya dan kerana bimbang sakitnya akan bertambah.
4. Orang tua yang sudah lemah dan tidak mampu lagi berpuasa.

Wahai sahabat sekalian mari kita belajar balik tentang ilmu dan kefahaman kita mengenai ibadah puasa yang akan kita laksanakan pada besok hari Insya Allah. Agar puasa kita merupakan puasa orang-orang yang berilmu. Bukan puasa yang hanya ikut-ikutan.

Ya Allah terimalah puasa kami sebagai puasa orang yang beriman dan berilmu dan bukan puasa orang-orang yang jahil. Aaamm !!!!

Wallahu a'lam.
Doakan istiqamah serta Sehat wal Afiat.
Wassalam USM. .
(Ustaz Sihabuddin Muhaemin)

Catatan:
Sila kongsikan kebaikan dengan sesama kita.
ILMU ITU MILIK ALLAH SWT.
Mudah-mudahan bermanfaat untuk kita semua.
Insya-Allah Aamiinn !!!!!

Kritik dan saran yang membina sangat dialu alukan.
Sila tlp/sms kami, USM (012-6653988).
Atau FB: Sihabuddin Muhaemin.
Terima kasih.

Pimpinlah hati ramadhan ini.... 27/6/14

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

CUIT-CUIT UST KAY (Jumaat, 29 S'ban 1435H)
Pimpinlah Hati Ramadan Ini...

Hati yang tidak dipimpin disebut sebagai hati yang liar. Bila hati liar ia pasti jauh dari mencintai Pencipta hati tersebut. Malah hati yang liar menjadi tempat kegemaran syaitan bersarang. Justeru, kesempatan yang ada jika kita ditemukan dengan Ramadan pada tahun in, janganlah dipersia-siakan begitu sahaja. Masa yang terbaik pada bulan tarbiyyah dan melalui madrasah Ramadan ini nanti...

PENCERAHAN :
Hati memang mesti dipimpin agar ia menjadi bersih atau baik. Kerana membersihkan hati adalah wajib. Bila ia bersih, akan membersihkan seluruh kehidupannya. Di antara cara-cara memimpin hati ialah:

1) Ada ilmu tentang hati atau roh. Tujuannya untuk mengenal sifat-sifat hati yang positif dan yang negatif. Kalau tidak ada ilmu tentangnya, sifat-sifat mazmumah tidak akan dapat dikesan. Apalagi untuk ditumpaskan. Begitu juga dengan sifat-sifat mahmudahnya tidak akan dapat dikesan untuk disuburkan.

2) Perlu latihan-latihan praktikal melalui:
a. Mujahadatunnafsi
b. Istiqamah
c. Tafakur
d. Bergaul dengan orang yang baik-baik
e. Pimpinan mursyid

A. MUJAHADATUNNAFSI
Mujahadatun nafsi itu, di antara caranya ialah dengan menempuh tiga peringkat iaitu:
1. Takhalli – mengosongkan, membuang atau menyu-cikan daripada sifat-sifat yang keji.
2. Tahalli - mengisi atau menghiasi dengan sifat-sifat terpuji.
3. Tajalli - terasa kebesaran dan kehebatan Allah atau sentiasa rasa bertuhan.

Pada ketiga-tiga peringkat ini hendaklah dilakukan dengan mengadakan latihan yang dinamakan Riadatunnafsi (latihan melawan atau memerangi semua kehendak-kehendak hati yang jahat, yang didorong oleh hawa nafsu). Cara memeranginya ialah melalui latihan-latihan menolak kemahuan jahat yang ditimbulkan oleh nafsu. Langkah-langkahnya adalah seperti berikut:

1. Takhalli :
Di peringkat takhalli, kita mesti melawan dan membuang dengan memaksa terus-menerus semua kehendak-kehendak nafsu yang rendah ( jahat) dan dilarang oleh Allah. Selagi kita tidak memaksa diri untuk membenci, memusuhi dan membuangnya jauh-jauh secara terus-menerus dari diri kita, selagi itulah nafsu jahat akan sentiasa menguasai dan memperhambakan kita.

Rasulullah SAW bersabda: “Sejahat-jahat musuh engkau ialah nafsu engkau yang terletak di antara dua lambung engkau.” (HR : Al Baihaqi)

Kerana kejahatannya itu, telah ramai manusia yang ditipu dan diperdayakan untuk tunduk dan bertuhankan hawa nafsu. Ini ada diceritakan oleh Allah dengan firman-Nya: “Apakah engkau tidak perhatikan orang-orang yang mengambil hawa nafsu menjadi Tuhan, lalu dia dibiarkan sesat oleh Allah berdasarkan ilmu-Nya.” (Al Jasiyah: 23)

2. Tahalli
Tahalli bererti menghias. Iaitu perkataan lawan bagi takhalli. Sesudah kita mujahadah yakni mengosongkan hati dari sifat-sifat terkeji atau mazmumah, segera pula kita menghiasi hati dengan sifat-sifat terpuji atau mahmudah. Untuk mudah difahami, cuba gambarkan hati kita sebagai sebuah mangkuk yang kotor.

Kemudian mangkuk itu dibersihkan. Setelah bersih, jangan dibiarkan ianya kosong. Isikan dia dengan barang-barang yang berharga dan makanan yang lazat. Begitu jugalah dengan hati yang telah dibersihkan daripada sifat-sifat mazmumah tadi. Janganlah dibiarkan ianya kosong. Mestilah diisi dengan sifat-sifat mahmudah pula.

3. Tajalli
Adalah sejenis perasaan yang bersifat maknawiah (zauk). Tajalli secara ringkas, secara asas dan secara mudah difahami ialah perasaan rasa bertuhan, rasa dilihat dan diawasi. Hati seakan-akan celik, hidup, nampak dan terasa kebesaran Allah. Ingatan dan rindu penuh tertuju pada Allah. Hati tenggelam dalam kebesaran-Nya atau dalam mencintai-Nya dengan tidak putus-putus lagi. Harapan dan pergantungan hatinya tidak lagi pada yang selain dari Allah.

B. ISTIQAMAH
Sikap istiqamah (tetap) beramal adalah benteng iman yang keempat. Seseorang yang memiliki sikap ini sebenarnya telah mendirikan benteng untuk mengawal imannya daripada gangguan musuh. Sebaliknya, tanpa sikap ini seseorang telah membuka satu pint u kepada musuh-musuhnya untuk masuk ke hati dan merosakkan imannya. Bagaimana ini boleh terjadi?

Kebaikan dari sikap istiqamah ini ialah:
1. Amalan yang dibuat secara istiqamah akan berkesan. Umpama setitik air kalau terus-menerus memukul batu, lama-kelamaan akan melekukkan batu. Sebaliknya kalau banjir sekalipun yang datang tetapi hanya sekali datangnya, tentu tidak berbekas pada batu.
2. Tujuan beramal dan membersihkan hati agar iman dan akhlak subur. Setiap kali kita beramal kita akan merasai nikmat buahnya itu. Jadi kalau sesuatu amalan itu kita kekalkan, maknanya kita akan sentiasa dapat menikmati nikmatnya. Nikmat inilah yang akan memelihara iman kita.
3. Musuh kita terutama nafsu dan syaitan tidak pernah rehat daripada memusuhi kita. Dengan istiqamah, barulah seimbang pertahanan kita terhadap musuh-musuh itu. Maknanya kita juga tidak pernah berehat mempertahankan iman dan akhlak kita.

C. BERTAFAKUR
Seterusnya kita lalui jalan berfikir
Berfikir yang dimaksudkan di sini ialah merenung dengan hati dan akal tentang ciptaan Tuhan hingga datang rasa insaf dan terasa kelemahan diri. Misalnya memikirkan rahsia ciptaan alam sehingga terasa kebesaran Allah dan timbul rasa gerun pada kekuasaan-Nya. Seterusnya memikirkan rahsia perjalanan hati yang bergelombang antara berbagai alunan rasa mazmumah dan mahmudah.

D. BERGAUL
Tarbiah dan didikan juga boleh didapati melalui pergaulan. Imam Al Ghazali r.hm. ada berkata, di antara cara-cara yang praktikal untuk membaiki diri, hendaklah kita bergaul dengan orang ramai. Melalui pergaulan dapat dikesan sifat-sifat buruk kita. Manusia umum biasanya lebih memperkatakan tentang keburukan kita daripada kebaikan kita yang kadang-kadang kita sendiri tidak sedar dan tidak tahu itu satu kejahatan. Jadi bila kita dikata orang, barulah kita tahu akan kejahatan diri. Maka di waktu itu mudahlah untuk membaikinya.

E. PIMPINAN MURSYID
Cara membaiki diri seterusnya ialah melalui pimpinan. Pemimpin atau guru mursyid itu mampu memimpin kerana kelebihannya yakni dia lebih tahu tentang kecacata n dan kelemahan muridnya lebih daripada muridnya mengenali dirinya sendiri. Mengetahui tentang sir dan batin muridnya. Tahu pula membaca hal-hal halus yang ada pada hati seseorang.

KESIMPULAN :
Setelah menempuh kedua-dua jalan ini, dengan hidayah dan taufik daripada Allah, hati atau roh itu akan bersih. Sedangkan hati ini merupakan raja dalam kerajaan diri. Dialah yang mengarah, dialah yang menahan, dialah yang menyuruh dan sebagainya. Sekiranya raja sudah bersih, ertinya raja itu sudah baik, maka segala anggota lahir atau jawarih seperti tangan, kaki, mulut, mata, telinga dan lain-lainnya, akan mematuhinya. Maka puasa kita nanti akan menjadi lebih sempurna pahalanya, insya Allah !. Wallahu a'lam - Hati-hati bila ada hati. Ukay's.

Thursday, June 26, 2014

Persiapan akhir menyambut tetamu ramadhan ...27/6/14

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين و على آله وصحبه اجمعين. أما بعد:

TAZKIRAH PAGI UNTUK MUHASABAH DIRI.
(Jum'at 27 Jun 2014).

5 PERSIAPAN AKHIR MENYAMBUT TETAMU RAMADHAN.

Bersempena akan datangnya bulan suci Ramadhan, yang hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi. Umat Islam di minta untuk membuat persiapan akhir dalam menyambut kedatangan tetamu istimewa penghulu segala bulan iaitu bulan suci Ramadhan.

Allah SWT berfirman dalam al-Qur'an:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur.
(AL-Baqarah:185).

Dari ayat di atas menerangkan kepada kita bahawa permulaan puasa itu dimulakan dengan melihat anak bulan atau Ru'yah juga dengan perhitungan hari atau Hisab. Yang pada hari ini kita melihat anak bulan tersebut.

Namun demikian yan g pentingnya adalah persiapan akhir menyambut datangnya Ramadhan tersebut untuk mendapatkan Ramadhan yng terbaik, di antara persiapan Ramadhan tersebut adalah:

1. Menanamkan perasaan hati yang gembira dalam menyambut kedatangan bulan suci Ramadhan. Kerana ianya akan memberi dorongan dan semangat dalam menjalankan ibadah puasa di bulan suci Ramadhan.

2. Menanamkan keazaman yang kuat dalam menyambut bulan suci Ramadhan untuk melipat gandakan amalan dan ibadah di sepanjang bulan suci Ramadhan tersebut.

3. Memperbanyakkan doa kepada Allah agar ditambahkan lagi kekuatan dan kelapangan serta kesempatan juga keikhlasan dalam menempuhi cabaran di sepanjang menjalankan ibadah di bulan suci Ramadhan.

4. Berusaha untuk melakukan perubahan dalam melaksanakan ibadah puasa di bulan suci Ramadhan. Dari bulan ADAT menjadi bulan SYARI'AT. Seperti mengurangkan perbelanjaan makan minum untuk mengelakkan pembaziran serta mengutamakan ibadah sholat lima waktu untuk berjemaah di masjid atau surau berbanding sholat tarawih yang hanya sunnah.

5. Mengulang kaji ilmu pengetahuan yang berkait dengan pelaksanaan ibadah di bulan suci Ramadhan, terutamanya ilmu yang berkait dengan hukum-hakam fiqh, adab-adab dalam berpuasa, hikmah dan tujuan berpuasa serta ilmu-ilmu yang lainnya yang berkait dengan ibadah puasa tersebut. Semuanya bertujuan untuk penambah baikkan serta kesempurnaan dalam melaksanakan ibadah puasa Ramadhan pada tahun ini.

Oleh kerana itu wahai sahabat sekalian, sambutlah Tetamu Ramadhan yang istimewa ini dengan sambutan yang terbaik agar kita dapat melaksanakan ibadah puasa pada Ramadhan tahun ini dengan yang terbaik dalam pelaksanaannya mengikut apa yang di ajarkan dalam syariat Islam yang sebenar bukan mengikut pada adat kebiasaan masyarakat dalam bulan Ramadhan.

Ya Allah gembirakan hati kami untuk menyambut datangnya bulan yang mulia ini iaitu bulan dari penghulu segala bulan. Berilah kekuatan kepada kami untuk dapat melaksanakan ibadah puasa pada tahun ini dengan lebih baik. Terimalah semua amal ibadah kami pada Ramadhan tahun ini dengan Berkat Rahmat Mu ya Allah. Aaamiiin !!!

Wallahu a'lam.
Doakan istiqamah serta Sehat wal Afiat.
Wassalam USM. .
(Ustaz Sihabuddin Muhaemin)

Catatan:
Sila kongsikan kebaikan dengan sesama kita.
ILMU ITU MILIK ALLAH SWT.
Mudah-mudahan bermanfaat untuk kita semua.
Insya-Allah Aamiinn !!!!!

Kritik dan saran yang membina sangat dialu alukan.
Sila tlp/sms kami, USM (012-6653988).
Atau FB: Sihabuddin Muhaemin.
Terima kasih.

Doa di pagi jumaat ..27/6/14

Ya Allah..
Jika hari ini ada diantara kami..
Yang sedang sakit,
Mohon angkatlah penyakitnya ya Allah...
Berikanlah kesembuhan untuknya..
Karena hanya Engkau lah yang Maha Menyembuhkan..

Ya Allah..
Jika hari ini ada diantara kami, 
Yang kesulitan rizki
Mohon mudahkanlah dan bukalah jalan rizki nya ya Allah..
Karena hanya Engkau Sang Maha Pemberi Rezeki..

Ya Allah..
Jika hari ini ada diantara kami
Yang hatinya sedang susah dan bersedih, menerima dan menghadapi ujian-Mu...
Mohon Kuatkanlah ia utk bisa bertahan dan bersabar..
Dan hiburlah ia dengan penuh karunia-Mu..
Karena janji-Mu yang tak pernah Kau ingkari..
Setelah kesusahan ada kemudahan..

Ya Allah..
Jika hari ini ada diantara kami
yang sedang ada benih-benih sakit hati di hatinya..
Sombong,iri hati, dengki dan dusta..
Mohon bersihkan dan sucikanlah ya Allah..

Ya Allah..
Mohon ampunilah segala dosa dan khilaf kami..
Pun jika sampai hari ini ada diantara kami, yg merasa tersakiti dan terdzalimi karena kesalahan kami yang disengaja atau pun yang tidak disengaja..
Bukakanlah pintu hatinya..
Agar memaafkan kami...

Mohon Maaf Zahir dan Bathin pada semua
Selamat menunaikan ibadah . Ramadhan..
Semoga Ramadhan kali ini bisa menjadi Ramadhan kita yang terbaik..

Aamiiin allahummaa aamiiin..

Kuasa istighfar...26/6/14

Istighfar....

Solusi Segala Masalah
Amal ibadah pertama yang akan kita bahas adalah istighfar. Amalan ini disebut dalam al-Qur'an sebagai salah satu sifat dari hamba Allah yang bertaqwa (QS Ali 'Imran : 133 - 135). Selain sebagai salah satu karakteristik dari orang bertaqwa, amalan ini sungguh istimewa. Dalil-dalil yang membahas mengenai istighfar menyebutkan betapa ia dapat menjadi solusi segala masalah. Artinya masalah apapun yang kita hadapi dan kita merasa berat menjalaninya dapat diatasi dengan satu solusi, yaitu istighfar. Adapun dasarnya adalah dari dalil-dalil berikut ini :

Rasulullah SAW bersabda,

"Barangsiapa yang memperbanyak istighfar, niscaya Allah akan melapangkan setiap kesusahannya, memberi jalan keluar pada setiap kesukarannya, dan memberinya rezeki tanpa diduga-duga."
(HR. Abu Dawud dan Nasa'i)

Suatu hari Rasulullah SAW tengah berkumpul bersama sejumlah sahabatnya di masjid. Kemudian masuklah empat orang lelaki. Setiap dari mereka datang membawa masalah yang ingin disampaikan kepada Rasulullah SAW. Orang pertama mengeluh karena di daerahnya sudah lama tidak turun hujan. Rasulullah SAW menasehatinya,"Beristighfarlah". Orang kedua mengeluh karena sudah lama menikah tapi belum dikaruniai keturunan. Rasulullah SAW bersabda,"Beristighfarlah". Orang ketiga mengeluhkan kesulitan ekonominya. Rasulullah SAW lalu berkata,"Beristighfarlah". Orang keempat mengeluhkan tanah pertaniannya yang sudah tidak subur lagi. Lagi-lagi beliau SAW bersabda,"Beristighfarlah". Abu Hurairah yang saat itu ada bersama mereka terheran-heran, kemudian ia bertanya kepada Nabi,"Ya Rasulullah, mengapa masalah yang berbeda-beda tetapi penawarnya hanya satu?" Rasulullah SAW kemudian membaca surat Nuh 10 - 12 :
"Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, niscaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan membanyakkan harta dan anak-anakmu dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai- sungai”.
(HR. Ahmad dan Abu Dawud)

Dua hadis diatas cukuplah menjadi bukti yang menunjukkan bahwasanya istighfar adalah amalan yang sangat manjur untuk mengangkat setiap masalah dan segala kesulitan hidup. Berikutnya kita akan membahas keistimewaan amalan istighfar yang berkaitan dengan rezeki.

Wednesday, June 25, 2014

AHLAN WA SAHLAN YA RAMDHAN... 26/6/14

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين و على آله وصحبه اجمعين. أما بعد:

TAZKIRAH PAGI UNTUK MUHASABAH DIRI.
(Kamis 26 Jun 2014).

AHLAN WA SAHLAN YA RAMDHAN.

Ramdhan adalah bulan yang mulia yang dinantikan oleh setiap orang Islam, kerana banyaknya kebaikan dan keberkatan yang ada di dalamnya. Yang tidak ada pada bulan yang lainnya.

Oleh kerana itu, sempena kedatangan Penghulu segala bulan pda tahun ini yang hanya tinggal 2 hari sahaja lagi kedatangannya, digesa untuk membuat persiapan tersebut.

Di antara persiapan yag paling penting dan paling utama adalah persiapan hati kita serta mental dalaman kita. Agar Ramdhan yang akan datang ini kita sambut dengan perasaan hati yang gembira. Agar kita bersemangat untuk melakukan semua aktiviti yang positip di sepanjang bulan Ramdhan pada tahun ini.

Di samping itu juga ada 3 modal yang utama dalam melaksanakan ibadah puasa yang perlu dipersiapkan dalam puasa pda tahun ini. iaitu:

1. Modal KESEHATAN jasmani dan tubuh badan kita.
Kerana puasa itu merupakan ibadah yang memerlukan kekuatan tubuh badan. Justeru itu jagalah kesihatan kita sebelum dan ketika kita menjlankan ibadah puasa tersebut.

2. Modal KEIMANAN yang kuat.
Panggilan puasa adalah panggilan keimanan. Allah SWT berfirman dalam al Quran:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
(Surah al-Baqarah: 183).

Ayat di atas menunjukkan kepada kita bahawa ibadah puasa adalah ibadah yng pelaksanaannya memerlukan kekuatan iman kita. Kerana banyak orang yang Sehat badannya tetapi tidak mampu melaksanakan ibadah tersebut sebab keimanan mereka begitu lemah

3. Modal ILMU PENGETAHUAN yang mendalam.
Ilmu merupakan modal penyempurna dari dua modal di atas. Kerana meskipun bada n kita sihat fan iman kita kuat. Kalau puasa tak pakai ilmu, maka ibadah puasa hanya menjadi ibadah ADAT. maka akhirnya selepas puasa akan kembali sama seperti semula.

Justeru itu wahai saudara-saudara sekalian. Berusahalah menambahkan ilmu pengetahuan agama kita dalam ibadah Ramadan tahun ini agar kefahaman kita dalam melaksanakan ibadah puasa ada perubahan dari segi kualiti ibadah. Bukan puasa yang hanya ikut pada ADAT tetapi puasa yang ikut SYARI'AT.

Kerana masih banyak umat Islam beranggapan bahawa Ramadan adalah BULAN IBADAH, maka akhirnya rajin umat islam sekarang ini hanya pada bulan Ramdhan sahaja. Akan Tetapi anggapan yang betul adalah Ramdhan bulan untuk BERMULA RAJIN IBADAH. Insya-Allah meskipun sudah habis bulan Ramadhan, kita masih lagi tetap rajin untuk beribadah.

Ya Allah jadikan Ramadhan tahun ini adalah Ramadhan yang lebih baik dari Ramadhan tahun lau serta jadikan Ramadhan tahun ini adalah Ramadhan yang terbaik dan anggaplah Ramadhan tahun ini seolah-olah Ramdhan yang terakhir bagi kami.

Ya Allah sehatkanlah tubuh badan kami serta kuatkanlah iman dan aqidah kami dalam menjalani ibadah puasa pada Ramadhan kali ini. Kami hamba Mu yang lemah yang berharap segalanya hanya kepada Mu. Jadikanlah puasa kami untuk beroleh Taqwa di sisi Mu. Aaamiiiin !!!!!!!

Wallahu a'lam.
Doakan istiqamah serta Sehat wal Afiat.
Wassalam USM. .
(Ustaz Sihabuddin Muhaemin)

Catatan:
Sila kongsikan kebaikan dengan sesama kita.
ILMU ITU MILIK ALLAH SWT.
Mudah-mudahan bermanfaat untuk kita semua.
Insya-Allah Aamiinn !!!!!

Kritik dan saran yang membina sangat dialu alukan.
Sila tlp/sms kami, USM (012-6653988).
Atau FB: Sihabuddin Muhaemin.
Terima kasih.

Mana yg lebih mahal.... 25/6/14

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

CUIT-CUIT UST KAY (Rabu, 27 S'ban 1435H)
Mana Yang Lebih Mahal?

Ibu bapa kepada lima orang cahaya mata yang telah berjaya. Ada yang jadi doktor, ada yang jadi peguam, ada yang jadi pensyarah, ada yang jadi cikgu sekolah dan ada yang tengah belajar di universiti. Masing-masing mengirim beberapa ratus ringgit setiap bulan tanpa gagal kepada kedua orang tuanya... Tetapi ibu bapanya mengadu kepada Ust Kay :

"Bukan wang ringgit sangat yang kami harapkan ustaz, tetapi ingatan anak-anak kepada kami. Kalau tak dapat menjenguk kami sebulan sekali atau setahun sekali, kami dapat dengar suara mereka melalui telefon pun jadilah... Ada kereta mahal-mahal bukan digunakan untuk menjenguk kami, ada telefon mahal-mahal berapa kalilah telefon kami, kami lah yang terlebih dahulu hubungi mereka"

PENCERAHAN :
Ibubapa sebenarnya memiliki hak terhadap sebahagian harta anak-anaknya. Pernah seorang anak datang mengadu kepada Baginda Rasulullah SAW; “Wahai Rasulullah, saya memiliki harta dan anak akan tetapi ayahku ingin menghabiskan harta aku.” Rasulullah SAW menjawab: “Kamu dan harta kamu adalah milik ayah kamu.” (HR : Ibnu Majah)

Dalam sebuah hadis yang lain, Rasulullah SAW bersabda; "Tidak dihalalkan bagi seseorang memberikan satu pemberian kemudian memintanya balik kecuali seorang ayah terhadap apa yang diberikannya kepada anaknya.
(HR : At-Tirmizi)

Ini menunjukkan bahawa betapa besar hak ibu bapa ke atas kita sehingga harta kita dan apa yang pernah mereka berikan kepada kita boleh menjadi milik mereka.Sekalipun kedua-dua hadis di atas hanya merujuk kepada seorang ayah, akan tetapi seorang ibu termasuk sama. Ini kerana hak seorang ibu terhadap anaknya adalah lebih besar sebagaimana yang dijelaskan dalam beberapa hadis sebelum ini.

Dilihat dari sudut hukum fiqh, maka hukum yang terkandung dalam kedua-dua hadis bukanlah secara mutlak tetapi dibatasi dengan kaedah bahawa ketaatan hanya dalam perkara yang ma’ruf, bukan maksiat. Memenuhi keperluan ibu bapa pada sudut harta benda bukanlah suatu perkara maksiat. Malah satu amal jariah yang terbaik dari seorang anak. Di samping itu terhadap sebuah hadis lain daripada ‘Ali bin Abi Thalib r.a dimana beliau menerangkan:

Nabi SAW menghantar satu ekspedisi pejuang dan melantik seorang lelaki dari kalangan Ansar sebagai pemimpinnya. Baginda memerintahkan mereka (para pejuang) untuk mentaati pemimpin tersebut. Dalam ekspedisi itu, pemimpin tersebut menjadi marah kepada mereka (para pejuangnya) dan berkata: “Tidakkah Nabi SAW memerintahkan kalian mentaati aku?” Mereka menjawab: “Ya.”Dengan itu dia berkata: “Aku memerintahkan kalian memungut kayu api, nyalakan api dan lompat ke dalamnya!”

Maka mereka memungut kayu api dan menyalakan api. Akan tetapi tatkala mereka ingin melompat ke dalam, mereka melihat kepada satu sama lain dan sebahagian daripada mereka berkata; “Sesungguhnya kita mengikuti Nabi SAW (agama Islam) tidak lain untuk menyelamatkan diri daripada api, apakah patut kita memasukinya sekarang?”

Sementara itu api padam dan kemarahan pemimpin mereka juga menjadi reda. Maka setelah itu mereka menceritakan apa yang berlaku kepada Nabi SAW. Baginda menjawab: “Seandainya kalian melompat ke dalamnya pasti kalian tidak akan keluar selama-lamanya. Sesungguhnya ketaatan tidak lain hanya dalam perkara ma’ruf (kebaikan yang selari dengan syari‘at Islam).”
(HR : Al-Bukhari)

Oleh itu apabila dikatakan: “Kamu dan harta kamu adalah milik ayah kamu”, maka ia bukanlah keseluruhan harta sehingga meninggalkan kita dalam keadaan muflis dan merana. Akan tetapi yang dimaksudkan adalah, ibubapa memiliki kedudukan yang amat besar terhadap kita sehingga mereka berhak kepada sebahagian daripada harta kita.

Betapa tidak, bukankah ibu bapa juga, ketika kita masih kecil, telah mengorbankan sebahagian besar harta mereka untuk membesar dan mendidik kita? Justeru berdasarkan hadis ini, kita tidak boleh bersikap kedekut terhadap ibu bapa. Hendaklah secara rela kita berkongsi sebahagian harta bersama ibubapa dan memberikan lebih dari itu jika mereka berhajat kepadanya. Perkara ini turut disentuh oleh Allah SWT dengan firman-Nya:

Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): “Apakah yang akan mereka belanjakan (dan kepada siapakah)?” Katakanlah: “Apa jua harta benda (yang halal) yang kamu belanjakan maka berikanlah kepada kedua ibubapa…”
(QS. Al-Baqarah : 215)

Rasulullah SAW juga pernah bersabda: "Seorang anak belum membalas budi ayahnya sehingga dia mendapati ayahnya seorang budak hamba, lalu dia membelinya dan memerdekakannya." (HR : Ibnu Majah)

Demikian juga berkenaan hak ibubapa untuk mengambil semula pemberian mereka kepada kita. Pengambilan semula adalah dengan syarat ia tidak menjadikan kita dalam keadaan yang sukar. Sebagai contoh, jika ibubapa telah memberi duit pendahuluan kepada kita untuk membeli kereta, mereka hanya boleh meminta balik duit tersebut jika kita belum membeli kereta. Jika kita sudah membeli kereta, ibubapa tidak boleh meminta balik kerana ini akan membebankan kita.

Ingin ditekankan disini bahawa, bahawa memberi harta atau wang ringgit kepada ibubapa hanyalah merupakan sebahagian daripada tuntutan berbuat baik kepada ibubapa. Ia tidak mewakili keseluruhan daripada tuntutan tersebut. Mungkin ada sebahagian daripada kita yang merasa cukup untuk berbuat baik kepada ibubapa sekadar mengirim elaun bulanan RM200 ke kampung. Selain itu tidak diendahkan langsung hal ehwal ibubapa. Malah jika diketahui ibu bapanya amat menghajati anak-anaknya, hajat tersebut ditutupi dengan cara menambah elaun bulanan.

KESIMPULAN :
Percaya atau tidak, nilai ibu bapa kita lebih bernilai daripada semua kereta yang kita ada. Percaya atau tidak nilai ibu bapa kita lebih bernilai dari seluruh aset yang kita ada termasuk jawatan yang kita sandang sekarang ini. Percaya atau tidak panggilan sekejap kepada ibu bapa untuk bertanyakan khabar mereka lebih bernilai daripada Smart Phone yang kita baru beli... Wallahu a'lam - Sekiranya Allah 'offer' pada Ust Kay untuk menghidupkan semula ibu bapa Ust Kay dengan mengambil semua harta yang Ust Kay ada..."Ya Allah hidupkanlah semua ibu bapa ku Ya Allah, Kau ambil semua yang aku ada...". Ukay's.

Rahsia allah disebalik air mata... 25/6/14

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين و على آله وصحبه اجمعين. أما بعد:

TAZKIRAH PAGI UNTUK MUHASABAH DIRI.
(Rabu 25 Jun 2014).

RAHSIA ALLAH DISEBALIK AIR MATA (MENANGIS). SIRI 1.

Titisan air mata atau tangisan seseorang merupakan sikap semula jadi yang ada dalam diri setiap manusia. Sebagai bentuk ekspresi kejiwaan yang ada manusia itu sendiri. Menangis bukan bermakna seseorang itu lemah. kerana menangis tsb banyak memgandungi erti dan makna yang berbeza.

Ada orang yang menangis kerana takut, ada orang yang menangis kerana sedih, ada orang yang menangis kerana gembira atau bahagia dan ada orang menangis kerana kecewa dan lain sebagainya. Semuanya adalah bentuk ekspresi kejiwaan seseorang yang diluahkan melalui tangisan.

Rasulullah SAW adalah pribadi yang sempurna, perkasa, tahan uji serta sifat-sifat terpuji lainnya dan jauh dari sifat-sifat lemah, namun pada masa yang sama Baginda adalah pribadi yg mudah menangis dan menitis air mata.

Abu Bakar dan Umar, merupakan dua pribadi yang dekat dengan Rasulullah, keduanya adalah pribadi yang gagah dan tegas dalam melalui liku kehidupan, namun demikian beliau2 juga merupakan pribadi yang mudah mengalirkan air mata, begitu juga dengan para sholihin, para auliya serta para ulama, mereka begitu cekal dalam menghadapi cabaran dan rintangan, namun merekapun begitu mudah menitiskan air mata dalam hidup mereka.

Dalam al Quran banyak ayat-ayat yang menyebutkan keutamaan menangis atau anjuran untuk mengalirkan air mata. Salah satunya adalah firman Allah SWT:

فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلًا وَلْيَبْكُوا كَثِيرًا جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

Oleh kerana itu mereka tertawa sedikit (di dunia ini) dan mereka akan menangis banyak (di akhirat kelak), sebagai balasan bagi apa yang mereka telah kerjakan.
(Surah At-Taubah: 82).

Ayat di atas menegaskan kepada kita untuk membanyakkan menangis dan mengurangkan tertawa dalam hidup. Namun kenyataan dalam hidup kita sekarang ini, manusia lebih suka mencari perkara yang menyebabkan tertawa dan lawak jenaka, meskipun ia nya hanya di buat-buat yang kadang kala tidak ada benda yang melucukan untuk membuatnya tertawa.

Hal ini dapat kita saksikan dengan banyaknya rancangan televisyen yang mengajak para penonton untuk tertawa terbahak-bahak. Bahkan tidak jarang pula benda yang dibuat bahan jenaka tersebut menyalahi syariat atau dilakukan dengan cara yang tidak sopan dan menyalahi akhlaq Islam.

Islam tidak melarang umatnya untuk tertawa dan lawak jenaka. Rasulullah & para sahabat pun suka dengan tertawa dan lawak jenaka, asal ianya tidak dilakukan secara berlebihan dan menepati konsep dalam ajaran Islam itu sendiri.

Banyak menangis lebih berfaedah berbanding dengan banyak tertawa.Diantara manfaat menangis dalam syariat Islam adalah:

1. Diselamatkan oleh Allah dari azab api neraka.

Dalam hadith riwayat Abu Hurairah, bahawa Rasulullah SAW besabda yang artinya: "Tidak akan masuk ke dalam neraka seseorang yang menangis kerana takut kepada Allah" (H.R At-Tirmizi dan An-Nasai).

2. Mendapatkan kecintaan daripada Allah SWT.

Dalam hadith riwayat Abdullah bin 'Abbas, beliau berkata bahawasanya Rasulullah bersabda: " ada dua mata yang tidak akan tersentuh api neraka, mata yang menangis kerana takut kepada Allah dan mata yang berjaga dalam jihad fii sabilillah. " (H.R At-Tirmizi).

3. Mendapatkan perlindungan Allah nanti di akhirat.

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda:
"Ada 7 golongan manusia yang akan mendapatkan naungan di padang Mahsyar," salah satunya adalah, ".....seorang yang mengingati Allah di waktu malam di tengah keheningan malam dengan bersendirian, lalu kedua matanya berlinangan air mata". (HR Bukhari dan Muslim).

4. Diselamatkan dari berbagai fitnah dalam kehidupan.

Di riwayatkan dari 'Uqbah bin ' Aamir babawa Rasulullah SAW bersabda: :"Tahanlah lidahmu (sari bercakap lagho) jadikanlah rumahku adalah tenang untuk beribadah dan menangislah atas kesalahan tersebut. (HR Ahmad & Tarmiz i).

5. Mendapatkan kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Rasulullah SAW Bersabda dari hadith Tsauban: "Berbahagialah siapapun orang nya yang dapat menguasai lisannya, yang rumahnya lapang baginya serta dapat mengalirkan air mata menangisi kesalahan yang telah dilakukannya pada masa yang lalu". (HR Ath-Tabranii).

Oleh kerana itu wahai saudara-saudara sekalian, jadilah kita hamba yang mudah mengalirkan air mata dalam hidup ini. Ya Allah lembutkan hati dan perasaan serta jiwa kami ya Allah untuk dapat menghayati setiap ajaran Mu, serta mudahkanlah mata kami untuk menangisi dosa serta masa lalu kami. Jadikanlah tangisan kami untuk meraih RidhoMu. Aamiinn .!!!!!

Wallahu a'lam.
Doakan kami tetap istiqamah serta Sehat wal Afiat.
Wassalam USM. .
(Ustaz Sihabuddin Muhaemin)

Catatan:
Sila kongsikan kebaikan dengan sesama kita.
ILMU ITU SEMUANYA MILIK ALLAH SWT.
Mudah-mudahan bermanfaat untuk kita semua.
Insya-Allah Aamiinn !!!!!

Kritik dan saran yang membina sangat dialu alukan.
Sila tlp/sms kami, USM (012-6653988).
Atau FB: Sihabuddin Muhaemin.
Terima kasih.

Tuesday, June 24, 2014

Jadilah insan yg ridho.... 24/6/14

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم.

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين و على آله وصحبه اجمعين. أما بعد:

TAZKIRAH PAGI UNTUK MUHASABAH DIRI.
(Selasa 24 Jun 2014).

JADILAH INSAN YANG RIDHO.

Ridho pada hakikatnya adalah menerima segala apa yang berlaku dengan perasaan hati yang ikhlas dan lapang dada kerana hal itu merupakan ketentuan Allah SWT.

Ridho merupakan sifat yang amat mulia di sisi Allah dan lebih tinggi derajat dan kedudukannya dari sifat sabar. Dalam kesabaran, boleh jadi seseorang masih merasa bersedih dengan musibah yang menimpanya. Sedang kan Ridho, seseorang sudah tidak lagi merasa sedih dengan apa bentuk musibah yang menimpanya.

Ridho berkait dengan perkara-perkara yang tidak menyenangkan hati seseorang, seperti kehilangan orang yang dicintainya, kehilangan harta benda yang dimilikinya hilangnya pangkat jawatan dan kedudukan yang di sandangnya serta lain sebagainya.

Kesabaran berkait dengan hati dan perasaan hati seseorang sedangkan Ridho berkait dengan aqidah dan iman seseorang. Oleh kerana itu kedudukan ridho lebih tinggi daripada kedudukan sabar. Namun demikian keduanya merupakan sifat mulia yang wajib dimiliki oleh insan yang beriman dalam menjalani kehidupan di dunia yang sementara ini.

Sifat ridho itu akan menjadi sebab kebahagiaan seorang mukmin di dunia dan di akhirat jika kita ikhlas menjalaninya. Kerana orang yang ridho hakikatnya masih tetap merasakan pedih dengan sesuatu musibah yang menimpanya. Tetapi mereka memiliki keyakinan yang kuat bahawa apa yang berlaku tersebut ada hikmah di sebaliknya serta yakin bahawa Allah akan menggantikannya dengan yang terbaik di masa hadapan. Sama ada di dunia atau nanti di akhirat.

Agar seseorang tersebut dapat mencapai peringkat ridho, diperlukan ilmu dan kesedaran dan juga kesabaran yang tinggi dalam menghadapinya. Di antara cara untuk mencapai derajat ridho adalah:

1. Seseorang yang ridho wajib meyakinkan dirinya bahawa musibah yang menimpa dirinya merupakan ketentuan Allah SWT sebagai bentuk ujian atau kasih sayang Allah atau  tujuan yang lainnya yang kita tidak tahu maksud dan tujuan Allah menimpakan hal tersebut kepada kita.  Allah berfirman dalam al Quran:

الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ

Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat);
( Surah Al Mulk: 2).

2. Seseorang wajib meyakini bahawa apapun bentuk musibah yang berlaku, pasti ada hikmah Allah di sebaliknya. Allah SWT berfirman dalam al Quran:

كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang musuh dan pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), hanya Allah Yang Maha mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (Surah al-Baqarah: 216).

3. Meyakini bahawa kehidupan di dunia ini adalah ujian dan ujian tersebut merupakan sesuatu hal yang tidak menyenangkan hati dan jiwa serta akal fikiran seseorang. Akan tetapi jika seseorang tersebut ridho maka akan dinaikkan derajatnya di sisi Allah SWT. Firman Allah SWT dalam Al Quran:

يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمئنة. ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً
فَادْخُلِي فِي عِبَادِي .  وَادْخُلِي جَنَّتِي.ُ

"Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetaplah dengan kepercayaan dan bawaan baiknya.
"Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanku). Dan masuklah kedalam hamba-hamba Ku yang berbahagia dan masuklah ke dalam syurga Ku. (Al-Fajr : 27-30).

Wahai saudaraku sekalian jadilah kita hamba Allah yang redho dengan segala apa yang berlaku pada. Kerana Mgkn apa yang berlaku terssbut ada hikmah di sebaliknya.

Ya Allah !! kami adalah hamba Mu yang lemah serta dhaif dari menerima perkara yang menyedihkan dan menyusahkan hidup kami. Namun kami sedar kekuasaan Mu diatas segala-galanya. Jadikanlah kami hamba Mu yang dapat belajar dari musibah yang sedang atau yang telah menimpa hidup kami dan jadikanlah kami sebagai hamba Mu yang ridho menerima segala ketentuan Mu. Aamiinn ya Robbal 'Aalamiin. !!!!!!!!

Wallahu a'lam.
Doakan istiqamah serta Sehat wal Afiat.
Wassalam USM. .
(Ustaz Sihabuddin Muhaemin)

Catatan:
Sila kongsikan kebaikan dengan sesama kita.
ILMU ITU MILIK ALLAH SWT.
Mudah-mudahan bermanfaat untuk kita semua.
Insya-Allah Aamiinn !!!!!

Kritik dan saran yang membina sangat dialu alukan.
Sila tlp/sms kami, USM (012-6653988).
Atau FB: Sihabuddin Muhaemin.
Terima kasih.

Maaf lambat. USM sekarang ada di kampung.  Cirebon, Bandung Indonesia.
Jumpa abang serta ahli keluarga sebelum puasa dan ziarah kubur kedua orang tua yang sudah tiada. Semoga Allah mencucuri rahmat kepada roh kedua orang tua USM. Aamiin !!!!

Tunjukkanlah.... 24/6/14

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

CUIT-CUIT UST KAY (Selasa, 26 S'ban 1435H)
Tunjukkanlah...

Kadang-kala kita merasakan sudah cukup dengan sekadar memberikan harta kepada orang yang sayang. Kita rasa itu sudah memadai, rupanya itu bukan lagi pemberian. Kerana pemberian yang sebenar ialah pemberian sesuatu diikuti dengan hati.

PENCERAHAN :
Sepasang suami isteri yang telah mendirikan rumah tangga selama 18 tahun dan telah dikurniakan 8 orang cahaya mata. Masing-masing dengan kesibukan masing-masing, menjadikan hubungan mereka semakin hambar. Bila si suami menyatakan hasrat untuk berkahwin lagi seorang barulah si isteri rasa terkejut kerana merasakan apa yang kurang pada dirinya berbanding bakal madunya.
Si isteri selama ini merasakan cukuplah dengan menyediakan makan minum dan mengurus pakaian suaminya dengan sempurna. Cukuplah sekadar memenuhi hasrat suami untuk membuat 'sedekah' pada setiap malam Jumaat dan juga malam-malam lainnya yang si suami anggap malam Jumaat juga. Cukuplah rasanya telah memberikan 8 zuriat kepada suaminya... Tetapi suaminya pula mengadu kepada Ust Kay :

"Ustaz selama ini dia tak pernah menyatakan rasa sayangnya pada saya, sayalah yang bersungguh-sungguh dalam hubungan kami... baru-baru ini bila saya nyatakan hasrat saya untuk berkahwin seorang lagi barulah dia menunjukkan kasih-sayangnya kepada saya"

Oleh itu, tunjukkanlah rasa kasih-sayang kepada seseorang sementara mereka masih dapat merasakannya... Namun ada beberapa kesalahan dalam hasrat hendak menunjukkan rasa sayang khususnya kepada pasangan suami isteri, antaranya ialah;

1. Malu untuk Berkongsi
Jangan terlalu bersikap 'tertutup' kerana hal ini akan menghambat komunikasi. Padahal komunikasi sangat penting bagi menjaga keharmonian setiap hubungan. Baik si suami mahupun si isteri untuk saling berkongsi pengalaman, perasaan dan keinginan pasangannya. Jadi, bersikaplah terbuka atau 'sporting' dalam setiap kehendak untuk saling memberi dan menerima.

2. Sangat Cerewet
Ada seba hagian si isteri yang kurang menyedari, betapa buruknya jika terlalu cerewet. Ada antaranya mengalahkan seorang ibu yang cerewet kepada anaknya yang masih kecil. Namun, itu mungkin dapat dimaafkan lagi kerana relevannya tetapi apabila cerewet kepada si suami sememangnya itu akan membuatkan si suami dalam keadaan yang amat sesak nafas dan rimas meskipun dengan alasan ingin tunjukkan sayang kepadanya.

3. Terlalu Sensitif
Isteri yang cepat terasa atau sensitif akan membuat suaminya merasa tidak bebas untuk mengungkapkan perasaanya kerana takut melukai hatinya. Padahal dengan hubungan cinta yang sihat kedua belah pihak seharusnya saling mengungkapkan perasaannya dengan bebas. Kadangkala gurau juga dapat mengusik perasaan yang terlalu sensitif sehingga pasangannya tiada mood untuk berlawak jenaka bagi menceriakan suasana.

4. Jangan Terlalu Mengongkong
Lelaki memerlukan kebebasan atau ruang untuk melakukan aktiviti yang disukainya bersama teman-teman. Oleh itu, andainya terlalu mengongkong bukan sahaja akan membuat si suami rimas malah bosan kerana setiap pergerakannya ditentukan oleh isteri. Awal-awal mungkin si suami boleh bertahan dan memahami tetapi lama kelamaan tidak mustahil si suami angkat kaki. Jadi berubahlah sebelum terlambat.

5. Memperlekehkan Pasangan
Lelaki tidak menyukai seorang perempuan yang tidak menghargainya walau pun isterinya sendiri, apalagi memperlekehkannya. Jadi si isteri perlu bersikap lebih bijak untuk tidak membuat si suami merasa dipersendakan sama ada dengan sikap yang ditunjuk ataupun perkataan yang diucapkan. Andai si isteri ingin menegur kesalahan yang dilakukan oleh si suami biarlah kena pada caranya supaya si suami ikhlas memperbaiki diri dan berubah sedikit demi sedikit tanpa perlu rasa diperlekehkan.

KESIMPULAN :
Sebagaimana firman Allah SWT dalam Quranul Karim;

ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ

Selain dari (tidak mengerjakan amal-amal) itu, ia (tidak pula) menjadi dari orang-orang yang beriman dan berpesan-pesan dengan s abar serta berpesan-pesan dengan kasih sayang." (QS Al-Balad : 17)
Wallahu a'lam - Khas untuk zaujati, I Love U. Ukay's.

HADIS PALSU DOA JIBRIL AWAL RAMADHAN... 24/6/14

HADIS PALSU DOA JIBRIL AWAL RAMADHAN

Sila hentikan penyebaran hadis palsu yang telah disebarkan!!!!

Hadis yang disebarkan berbunyi begini:

Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan " Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:
- Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
- Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri;
- Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya. "

Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat.

*****Hadis ini telah dipalsukan buktinya diterangkan dibawah*****

RIWAYAT YANG ASAL (HADIS SAHIH)

آمين، فلما ارتقى الدّرجَة الثالثة قال: آمين، فلما نزل، قلن: يا رسولَ الله لقَدْ سمعنَا مِنْكَ الْيَوْمَ شَيْئاً ما كُنَّا نَسْمَعُه! قال: إن جِبْريلَ عليه السلام عَرضَ لِي فقال: بَعُدَ منْ أدرَكَ رمَضَانَ فَلِمْ يُغْفَرْلَهُ قلت: آمين، فلما رقيت الثانية قال: بَعُدَ منْ ذكرت عنده فلم يصلّ عَلَيْكَ فقلت آمين، فلما رقيت الثالثة قال: بَعُدَ مَنْ أَدرَكَ أبويهِ الكبر عنده أو أَحَدَهُمَا فلم يُدْخِلاَهُ الْجنَّةَ قلْتُ: آمين

Maksud hadis:

Dari Ka?ab Bin ?Ujrah (ra) katanya:

Rasulullah S.A.W bersabda: Berhimpunlah kamu sekalian dekat dengan mimbar. Maka kamipun berhimpun. Lalu beliau menaiki anak tangga mimbar, beliau berkata: Amin. Ketika naik ke anak tangga kedua, beliau berkata lagi: Amin. Dan ketika menaiki anak tangga ketiga, beliau berkata lagi: Amin. Dan ketika beliau turun (dari mimbar) kamipun bertanya: Ya Rasulullah, kami telah mendengar sesuatu dari tuan pada hari ini yang kami belum pernah mendengarnya sebelum ini.

Lalu baginda menjawab:
?Sesungguhnya Jibrail (as) telah membisikkan (doa) kepadaku, katanya: Celakalah orang yang mendapati bulan Ramadhan tetapi dosanya tidak juga diampuni. Lalu aku pun mengaminkan doa tersebut. Ketika aku naik ke anak tangga kedua, dia berkata lagi: Celakalah orang yang ( apabila) disebut namamu di sisinya tetapi dia tidak menyambutnya dengan salawat ke atasmu. Lalu aku pun mengaminkannya. Dan ketika aku naik ke anak tangga yang ketiga, dia berkata lagi: Celakalah orang yang mendapati ibubapanya yang sudah tua atau salah seorang daripadanya, namun mereka tidak memasukkan dia ke dalam surga. Lalu aku pun mengaminkannya

Hadits Riwayat Bazzar dalam Majma'uz Zawaid 10/1675-166, Hakim 4/153 disahihkannya dan disetujui oleh Imam Adz-Dzahabi dari Ka'ab bin Ujrah, diriwayatkan juga oleh Imam Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 644 (Shahih Al-Adabul Mufrad No.500 dari Jabir bin Abdillah)]

Dari Abu Hurairah ra. berkata :-

"Sesungguhnya Nabi saw telah naik ke mimbar dan berkata : Amin, Amin, Amin. Seorang bertanya kepada dia : Ya Rasulullah, Apa yang engkau lakukan ini? Baginda menjawab : Telah berkata Jibril kepadaku : Hambanya yang sombong, sempat bersama ibu-bapanya atau salah seorang darinya, tidak akan masuk syurga (kerana kesombongan terhadap mereka), Aku berkata : Amin, kemudian berkata malaikat: hambanya yang sombong apabila masuk Ramadhan tidak akan diampun dosanya (oleh Allah), Maka Aku berkata : Amin. Kemudian malaikat berkata : Seseorang yang sombong dimana nama engkau (Nabi saw) disebut kepadanya akan tetapi dia tidak berselawat kepada engkau, maka aku berkata : Amin."
[Hadith Riwayat al-Bukahri didalam Adabul Mufrad].

=============
Keterangan dan pengajaran:

Hadith ini memberi amaran dan pengajaran agar :-

a. berbuat baik kepada kedua ibu-bapa semasa mereka masih hidup.

b. lakukan amalan-amalan yang baik dan mohon banyak2 agar Allah mengampunkan dosa2 kita didalam bulan Ramadhan dengan melakukan ibadat dengan ikhlas, jangan sombong.

c. seseorang yang apabila disebut Nabi saw kepadanya. langsung tidak berselawat kepada baginda; maka inilah dikatakan orang yang berhidung tinggi/sombong!!

Monday, June 23, 2014

Sama tapi berbeza.... 23/6/14

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

CUIT-CUIT UST KAY (Isnin, 25 S'ban 1435H)
Sama Tapi Berbeza

Cuba perhatikan dua potongan ayat Al-Quran di bawah, apa yang sama? Dan apa yang berbeza? Kalau sama kenapa dibezakan?

(1)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

"Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa."
(QS Al-Baqarah : 183)

(2)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنثَىٰ بِالْأُنثَىٰ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ

"Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan kamu menjalankan hukuman "Qisas" (balasan yang seimbang) dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh iaitu: orang merdeka dengan orang merdeka, dan hamba dengan hamba, dan perempuan dengan perempuan. Maka sesiapa (pembunuh) yang dapat sebahagian keampunan dari saudaranya (pihak yang terbunuh), maka hendaklah orang yang mengampunkan itu) mengikut cara yang baik (dalam menuntut ganti nyawa), dan (si pembunuh pula) hendaklah menunaikan bayaran ganti nyawa itu) dengan sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu serta suatu rahmat kemudahan. Sesudah itu sesiapa yang melampaui batas (untuk membalas dendam pula) maka baginya azab seksa yang tidak terperi sakitnya."
(QS Al-Baqarah : 178)

PENCERAHAN :
Sumber dari surah yang sama, Al-Baqarah. Sama-sama ayat Al-Quran, sama-sama wahyu Allah, sama-sama datangnya dari firman Allah SWT. Sama-sama turun kepada orang yang sama iaitu kepada Baginda Rasulullah SAW tetapi kenapa dapat layanan yang berbeza? Ayat yang pertama di atas berkaitan perintah Allah tentang kewajiban berpuasa kepada semua orang yan g beriman. Alhamdulillah...semua akur dan tiada yang membantah !

Manakala ayat yang kedua ialah perintah Allah tentang kewajiban menjalankan hukuman Qisas, hukuman ciptaan Allah SWT untuk kebaikan dan maslahah manusia juga.
Samalah ayat dan perintah kewajiban melaksanakan solat dan perintah kewajiban untuk melaksanakan hukuman hudud. Apa bezanya?

Sama dan berbeza atau sama tapi dibeza pada beberapa juga perkara-perkara lain, antaranya ialah;
1. Sama-sama negeri yang membentuk Persekutuan Tanah Melayu atau Malaysia, tetapi kalau negeri itu ditadbir oleh pihak yang tidak sealiran dengan persekutuan akan mendapat layanan yang berbeza. Bahkan dimusuhi seolah-olah ia bukan sebahagian dari Malaysia.
2. Penceramah menyampaikan isi yang sama, malah dengan cara yang lebih menarik tetapi oleh kerana 'tiada nama', biasa-biasa sahaja. Oleh kerana tiada membawa pangkal nama PU Sipolan, IM Sipolan atau sebagainya, walaupun datang dari jauh maka saguhati ceramahnya ialah mengharapkan 'keikhlasan' penceramahnya sahaja, kerana Allah, kerana dakwah dan apa-apa lagi alasan yang muluk-muluk !
3. Tambahkan senarai ini lagi...bincangkan ! Banyak lagi sebenarnya, seperti layanan yang berbeza walaupun keluar dari rahim yang sama. Hanya kerana dia OKU disisihkan begitu sekali seperti apa yang dilaporkan oleh media baru-baru ini.

KESIMPULAN :

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا

"Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah berhukum kepada hukum Al-Quran yang telah diturunkan oleh Allah dan kepada hukum Rasulullah (SAW), nescaya engkau melihat orang-orang munafik itu berpaling serta menghalang (manusia) dengan bersungguh-sungguh daripada menghampirimu." (QS An-Nisa : 61)
Wallahu a'lam - Doakan Istiqamah ! Ukay's.